Hallo allemaal,

Ik heb laatst een aantal routerbitjes bij StewMac gekocht om de mooie frezingen te maken voor m'n nog te beginnen zelfbouw gitaar (PRS-kopie!). Aangezien ik bij m'n bovenfrees (basis 8mm shafts) ook een spantang zat voor 6mm feesjes, dacht ik: Ach, 1/4 inch is 6,35mm dus de StewMac passen daar ook wel in, NIET DUS! Deze bitjes pasten dus net NIET in de 6mm spantang. Slechts 3 à 4mm maar in ieder geval niet diep genoeg om veilig te kunnen frezen. Toen heb ik geprobeerd om deze uit te boren naar 6,5mm.

Dit ging niet erg goed, want aangezien dit nog wel aardig hard staal is, vlogen letterkijk de stukken spantang door m'n schuur heen!!! Totdat ik gisteren in de bouwmarkt liep en voor een kleine 3 euro een aluminium buisje vond, lang 1m, diameter 8mm, wanddikte 1mm. Kortom, er blijft dan een binnendiameter over van 6mm. Aangezien aluminium makkelijker boord dan gehard staat (echt waar!!!) dacht ik het toch nog een keer te proberen.

Een stukje van ±2cm afgezaagd, eerst geprobeerd met boordje 6mm, en daarna doorgeboord met boordje 6,5mm (gaat het beste met een kolomboor!!!). het buisje over de lengte doorgezaagd en voila!!! een soort van spanhuls. Even getest en werkt prima!!!

Kortom, iedereen met een bovenfrees voor 8mm kan op deze manier toch de routerbits van StewMac gebruiken. Ik heb nog wel op een Belgische Site een 1/4" spantang gevonden (± 25 euro poer stuk) maar ik kon er niet achter komen of deze wel in m'n bovenfrees past. Nu kan ik van dit buisje van nog geen 3 euro ±45-50 hulsjes maken!!

Groetjes,

Branko