Die variax gitaren van Line6 zijn interessant. Veel geluiden waaronder ook goede acoustische. Ideaal in m'n band: 1 gitaar mee en tijdens het spelen niet snel moeten omwisselen. Daarnaast zijn die dingen ook ideaal voor opnemen, omdat ze geen omgevingsruis oppikken.

Maar mooi vind ik ze niet en het gaat alleen om de electronica. Jeff Millers werk gaf mij het idee: ik stop ook de electronica van een Variax in een andere gitaar. Via Ebay in duitsland een splinternieuwe Variax 500 lefty gescoord voor ongeveer E 300,-. Komt dat ding binnen, mijn vriendin "wat moet je met een lefty?" ik "oh gekocht om meteen te slopen ...

Ik ben rechtshandig, en toen ik dat ding rechtshandig ging besnaren kwam ik erachter dat dat tot problemen leidde: de gitaren klonken uit fase, sommige snaren klonken slecht, de 12 snarige modellen leken nergens meer naar. In het topic van Dirk Wagenaar heb ik het hier over gehad. Line6 gemailed en gesurfd op het internet om te kijken wat hier aan te doen valt. Nog geen reactie van Line 6, maar wel dit plaatje tegengekomen:

Aangezien die oranje kabel dus links en rechts de massa heeft en de overige kabels dus van de piezo's zijn, leek het mij mogelijk om hem gewoon om te draaien. Dat was ook meteen de oplossing (oh ja, en weg 24 maanden garantie natuurlijk ). Dit kabeltje omgedraaid op het punt waar het het moederboard binnenkomt en nu klinkt de gitaar goed.

Het vervolg wordt dat ik de variax spullen inbouw in een Hohner Revelation RTX met 24 frets en een tremolo. Die tremolo wordt nu het kritische punt: het is een Wilkinson tremolo en ik zal er gaten in moeten boren voor de draadjes van de piezo. Ook moeten de studs van de hohner vervangen worden met die van de line 6, hopen dat het past. Ook moet die oranje "printplaat" erin, zonder dat ie bij tremelogebruik tegen de body geplet wordt. Tevens moet er wat extra ruimte in de hohner komen om de boel in te bouwen. Ik zal foto's maken van het inbouwen van de line6 spullen in de hohner en dat hier publiceren.