Zo, het gaat binnenkort beginnen, en ik dacht dat het misschien wel leuk is om een kleine 'fotodocumentaire' van het proces te maken, stap voor stap. Foto's maak ik zwz, en het is hier niet echt super-druk de laatste dagen.

Het achtergrondverhaaltje

Ik zit eigenlijk in een 'akoestische' fase. Eerste gitaar is af, best wel geslaagd, tweede bijna af, en drie anderen al in de planning. Recent nog de meest complexe gitaar (vooral qua inleg en dergelijke) gebouwd tot nu toe, maar sinds die akoestische, niks voor mezelf. En ik had geen zin in nog een maple/mahogany craved top (komt nog wel, hoor!), en ik heb al jaren geen single coil gitaar meer. De 'strat' die ik heb is mahonie (warmoth onderdelen), en met EMG humbuckers beladen. Dus, denk ik, ik bouw een strat voor mezelf! M'n eerste gitaar was een vreselijk slecht strat model, gevolgd door een redelijke MIM Fender strat (allang verkocht om een ander project te financieren).

Dus, ik blij en vastberaden melden dat ik een Fender-achtige single coil gitaar wilde bouwen. Een Strat, want da's goed! M'n vrienden: "Nee man! Tele's zijn veeeeel beter". Ik: "Gatver, Telecasters!". Vrienden: "Onzin! Gewoon bouwen die Tele!".

Nouja, kun je maar een iets doen, he? Beide bouwen! Zelfde planken gebruiken, zijn ze makkelijker te vergelijken, zelfde merk pickups, en hup! Dat was een kleine maand of anderhalf geleden, denk ik. Misschien twee. Nu heb ik zowat alle onderdelen bij elkaar, dus kan ik binnenkort beginnen.

De Specs

Bodies: Swamp Ash, 2-delig
Halzen: Rock Maple, licht gevlamd
Toetsen: Indisch Palisander (Braziliaans of Madagascar leek me wat overdreven).
Slagplaat: White/Black/White, standard
Hals hardware:Carbon Fibre, 2x en StewMac HotRod truss rods
Elementen+Wiring: GFS 'Vintage Premium' Strat en Tele pups, anders wordt het duur, min of meer standard schakeling (denk ik...we zien wel)

De Strat: Standard strat, wel een side-mount jack, verder gb. Gotoh Wilkinson trem, chrome, en schaller mini locking tuners, chrome.

De Tele: Standard tele, wel met 'belly cut', denk ik, string through body, stamped 6 saddle steel bridge, gotoh tuners, ook chrome.

Plan van Aanpak
Ik ben nu bezig met het maken van mallen, heb de body delen klaar om aan elkaar te lijmen, stukken maple voor de hals uitgezaagd, toetsen uitgekozen (nouja, de twee die bovenop lagen gepakt). De bedoeling is om, als ik eenmaal 'echt' begin (als de voorbereidingen af zijn, zeg maar als er lijm en precisie werk aan de onderdelen zelf begint), het binnen een week af te ronden. Kijken of dat lukt.

Maargoed, wat plaatjes, anders wordt het zo saai!

De plannen, zo op papier. Hals template hier nog steeds met een Strat headstock. Daar is een klein beetje verandering in gekomen. Niet super-veel, want anders ziet het er gewoon wat raar uit, maar wel wat. Links de strat, rechts mijn 'versie' ervan:


De Strat body helften, bijna klaar om te lijmen:

De Tele, idem


Alles bij elkaar! Body blank sutkken, daarop maple hals stukken, rode dingen zijn truss rods, zwarte staafjes de carbon fibre, en bovenaan, donker purper/bruin, de palisander toetsen.


De mallen, getekend op een stuk 9mm MDF, morgen maar eens uitzagen en voorzichtig tot aan de lijn schuren. Cruciaal voor het mooi vormgeven van de uiteindelijke instrumenten!


Als er weer nieuws is, post ik het. Heb vrijdag wel een begravenis, dus het kan zijn dat ik even een tijdje niks post/doe.