Ik heb onlangs een 2e-hands Fender Standard Stratocaster uit 1999 (Mexico) aangeschaft met daarop de originele keramische staggered hals- en midden single coils en een Seymour Duncan Hot Rails brugelement. Bevallen me allemaal niet eigenlijk, vooral de singlecoils klinken me te stijl en te hard in vergelijking met de non-staggered Alnico 5's in mijn American Standard uit 1997.
En dat is niet vanwege de pots, want die zijn nog gewoon 250kOhm, ondanks de Hot Rails (die dan ook wat doffig klinkt).
Dus ik wil er graag een setje Alnico's in zetten.

De toets heeft een 9,5" radius, net als die van mijn American Standard. Ik ken de geschiedenis en het hoe en waarom van de staggered elementen en ik weet dat de latere staggered elementen ietsje aangepast zijn aan een niet-omwonden G-snaar.

Bij mijn weten is er nooit bezwaar gemaakt tegen de non-staggered elementen van de American Standard serie, maar toch levert Fender blijkbaar tegenwoordig alleen staggered elementen, los èn op de gitaren. Is dat alleen omdat "vintage" beter verkoopt of omdat de klank toch beter gevonden wordt?
Ook verreweg de meeste elementenleveranciers leveren voornamelijk- of uitsluitend staggered elementen. Bare Knuckle is een duidelijke uitzondering en die elementen staan toch heel goed bekend.
Kortom; ik wil graag jullie meningen en ervaringen.