Al sinds ik gitaarspeel en mij hier 17 jaar geleden geregistreerd heb, heb ik altijd al een Jazzmaster willen hebben zoals Steven Janssens, maar een echte vintage 1966-1967 was gewoon te duur. Dus ik maar geduldig afwachten tot Fender een reissue op de markt ging brengen met binding & block inlays, een grote kop met een transition-logo met de krulletjes errond, witchhat-knoppen,...

Ze slaagden er toch telkens weer in om de specs weer nét fout te krijgen. Geen binding, te kleine blocks, kleine kop,... dus ik had de hoop al opgegeven. Maar kijk, in 2023 kwam Fender Japan zowaar uit met een "late 60 Jazzmaster" in hun Traditional II reeks, en die had het allemaal. Natuurlijk Japan-exclusive, maar er waren er een paar toch naar Europa gekomen als limited edition. En die heb ik afgelopen weekend tweedehands opgepikt voor een faire prijs (want zoals te verwachten viel zijn ze weer opgekocht geweest door scalpers en worden ze voor extreme bedragen op reverb aangeboden).

Kwaliteit is uiteraard weer schitterend zoals we van Fender Japan gewoon zijn, maar de elektronica is wel gewoon beter als gewoon: CTS pots, switchkraft jack, V-MOD pickups (zoals in de Fender American Professional JM). 9.5" radius ipv 7.25" dus er kunnen bends mee gedaan worden zonder dat alles dichtslaat.

Anyway, ploatje: