Hallo,

Het valt mij op dat 1x12 gitaar cabinets vaak een bas poort hebben. Ik denk dat dat is omdat ze vaak klein zijn en dat fabrikanten proberen op die manier de cab groter te laten klinken. 1x12 of 1x15 inch kasten voor basgitaar zijn uiteraard uitgerust met port, in feite om dezelfde reden (toch?).

Maar goed. Ik zit erover te denken om een keer een bas cabinetje te proberen en er een 12 inch gitaarspeaker ipv 15 inch bas speaker in te zetten die er standaard (vaak) inzit. Als ik dat doe: zal ik dan de bas poort in zo'n cab dicht maken? Meestal (maar niet altijd) schijnen die ports namelijk "getuned" te zijn op de speaker die in zo'n bas kast zit. Als ik m gewoon dicht maak heb ik toch gewoon een sealed cab, zoals veel 2x12's en 4x12's. Of zie ik hier iets over het hoofd? Ik kan ook kijken hoe die klinkt met de port open natuurlijk. Maar voor gitaar heb ik dat toch eigenlijk niet nodig? En krijg ik met de port open niet teveel laag op een bepaald frequentiegebied of iets dergelijks? Of zou ie juist heel vet klinken met de port open? Maakt het nog iets uit voor het belasten van de speaker?

Meningen, ideeen, adviezen, ervaringen: allemaal welkom, roept u maar ...