Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
Volgens mij zit er op je jtm45 een schakelaar waarmee je van 16 naar 8 ohm (en wellicht ook naar 4?) kunt schakelen. Staat die op 16 ohm dan heb je of 1x uitgang van 16 ohm, dan wel twee uitgangen van 8 ohm (omdat ie het over twee uitgangen verdeelt). Dus met andere woorden: als je twee 4x12 kasten van ieder 16 ohm op je jtm 45 aansluit dan moet je de schakelaar van 16 naar 8 ohm omzetten. Zet je m op 8 ohm (de schakelaar) dan heb je of 1x uitgang van 8 ohm dan wel 2x4 ohm etc.
Wat ik hier zeg is gewoon gelul. Schakelaar op 16 ohm betekent een 16 ohm cab aansluiten op 1x 16 ohm uitgang. Maar uit allebei de uitgangen komt gewoon 16 ohm als je ze allebei zou gebruiken wanneer je twee cabs aansluit en de schakelaar op 16 ohm staat. Dat is ook de reden dat je m op 8 ohm zou moeten zetten, zodat ieder (16 ohm) cab dan 8 ohm krijgt, omdat de weerstand bij een parallel schakeling 16 gedeeld door twee dus 8 ohm is en een 16 ohm cab dus eigenlijk een 8 ohm cab wordt omdat je er twee parallel aansluit. Bij serie (dus achter elkaar) tel je de boel bij elkaar op.

Natuurkunde is eigenlijk gewoon te ingewikkeld voor mij ...