Heb een nieuwe versterker gekocht: Laney IRT Studio en moet daar nog een luidsprekerbox bij hebben. Ik gebruik nu de speaker van mijn Hohner SP75 combo begin jaren 80. Om eerlijk te zijn vind ik het geluid van deze speaker eigenlijk best goed klinken. Goed geluid bij drive, bij zeer veel gain (vrij massief), maar ook een mooie warme en toch heldere weergave van clean. Heb echter geen vergelijkingsmateriaal.

Mijn vraag: Hoe is de kwaliteit en toon in verhouding met bijvoorbeeld een Celestion speaker. Uiteraard heb je daar ook weer verschillende types in. Mooi vol strak rockgeluid stel ik op prijs, maar ook cleane tonen. Niet al te veel hoog bij clean: hou van een warme toon. Kan natuurlijk ook 3 luidsprekers bestellen om te vergelijken.

Maar wat vooronderzoek is ook niet verkeerd. Eigenlijk is mijn vraag : Is het de moeite om nog wat andere speakers uit te proberen of is deze FANE gewoon een kwalitatieve goede speaker.

Welke type Fane ik heb, weet ik niet, wel dat die 12" is en een minimaal vermogen van 75W.
Nummers die er op staan: 125669, 14584 Heavy Duty High Power Made in England

Hieronder een foto:
https://drive.google.com/file/d/1tFQ...ew?usp=sharing

PS: De kast die er nu om heen zit is wat aan de zware kant: spaanplaat. Wil misschien dan zelf een nieuwe kast bouwen van berkenmultiplex (schijnt het beste te zijn). Zijn er ergens bouwtekeningen? Kan natuurlijk een bestaand cabinet nabouwen ahv de maten die ze opgeven.