Via inruilacties bij Tools 4 Tones afgelopen tijd twee FGN's opgehaald, Een Tele, de Neo Classic NTL (of zo) en een Les Paul, de Neo Classic LS10.

Qua Tele's had ik een viertal op het oog, ook een paar Bacchussen. Die waren echter veel meer het zware Tele type met hele dikke halzen. De FGN is heel licht, heeft een heerlijke hals (om niet te zeggen domweg geil) en akoestisch was het meteen mijn favoriet. Dat beeld werd elektrisch nog eens bevestigd hoewel de andere FGN Tele ook erg goed was (en goedkoper). De hals van deze gaf de doorslag. Asymmetrisch, er zit een verloop in, deels voelt ie als een V, het voelt in ieder geval erg goed en meteen vertrouwd. Ik wil hem ook steeds aaien..

Weer thuisgekomen kreeg ik de Les Paul niet uit mijn hoofd dus anderhalve week later weer in de trein naar Nijmegen gestapt (wat een uithoek). En dus de LS-10 meegenomen. Het is al een wat oudere versie met nog de Gibson stijl cutaway. Tegenwoordig hebben de LP's van FGN meer een Eclipse-stijl cutaway. Resonant, veel sustain, PAF-achtige humbuckers, fijne hals.

Beide giatren hebben het Circle Fretting System wat wil zeggen dat de frets iets gebogen in de toets zijn gezet waardoor iedere snaar de frets loodrecht raakt. Je merkt er niks van maar de gitaren voelen wel heel comfortabel aan.

Paar plaatjes: