Goedendag!
Ik ben in het bezit van een prachtige Gibson memphis es345 1964 model.
Het gaat om dit model: http://www.gibson.com/Products/Elect...-ES-345TD.aspx

Deze komt standaard met de nieuwe MHS pickups.
Best goede pickups en op zich ook niet heel hoog qua output.
Op de meeste forums zijn ze behoorlijk fan van deze pickups.
Echter mis ik toch een beetje open singlecoil achtige kwaliteiten.
Bovendien zijn ze niet gewaxed, wat normaliter geen problemen mag geven wanneer ze goed in elkaar zitten maar vooral het brugpickup hoor je bij laag volume clean al rammelen/sissen. Lijkt mij niet goed. Heb het pickup er al uitgehaald en je kan duidelijk horen dat behalve het kapje dat wat los zit er aan de binnenkant wat rammelt.
Gibson doet hier niks mee. Nou ja, dan moet de gitaar worden verstuurd en bla bla bla. Daar heb ik geen zin in.

Het neck pickup is behoorlijk open qua sound tov van het brug element.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de verschillende magneten (alnico III voor de neck positie en alnico II voor de brug).
Voor de meeste mensen zal dit waarschijnlijk erg prettig werken maar ik wil wat meer richting filtertron sound maar toch met meer body in het laag zoals een goede PAF dat kan doen.
De gitaar klinkt akoestisch geweldig, heel gebalanceerd.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Dimarzio EJ custom.
Ooit gemaakt voor Eric Johnson die wat meer de twang van zijn Gretsch uit zijn recente Gibson Les Paul wilde halen.
Alnico 5 magneten / 7k neck - 7.85k bridge.
Volgens mij is dat wel wat voor mij.

Mijn vragen voor de pickup guru's hier op het forum:
- Zijn er ervaringen met de EJ customs?
- Andere ervaringen met de MHS buckers?
- SD '59 set lijkt mij ook wel geschikt, maar voor clean ook mooi?
- Het belangrijkste; zie ik een geschikt merk/type over het hoofd?
P90's ben ik gek op maar ik hou ik echt niet van de looks van een phat cat of p94 in deze gitaar, bovendien heb ik al twee ES'en met p90s.

Ben benieuwd naar de ervaringen.