Boss GT-001

De gebruikelijke telegramstijl review in plussen en minnen:

+ Klein, compact en lichtgewicht. “Table top” formaat.
+ Heeel veel effecten zoals intelligente harmonizer, slicer, Tera echo etc.
+/- Eindeloos parameters tweaken, leuk als het je hobby is, anders niet dus.
+ Probleemloze integratie met de PC, driver downloaden en installeren, Editor idem. Kan als USB DAC functioneren i.c.m. DAW softs als Cubase.
+ Editor prog van Boss/Roland is prima. Heb ik wel anders meegemaakt, voor de GR55 hadden ze helemaal geen editor!
+ In de editor ga je naar Boss Tone Central op het WWW. Presets van je favo gitaristen heb je dan in 2 seconden binnen!
- Monofone(!) gitaar-midi via USB werkt in Cubase maar het gitaargeluid is dan ook tegelijk te horen. Dat wil je niet altijd.
- Bovenplaat is metaal maar de rest is plastic. Matige bouwkwaliteit.
- Klein extern voedinkje, is switching dus schakelend. Kan problemen met brom geven. Valt hier bij mij mee.
- Met USB voeding via de PC komt er wel eens wat storing bij.
+/- Heel klein schermpje, is wel messcherp met veel contrast.
+ Is goed te bedienen, opzet is niet moeilijk te begrijpen.
- De amp models zijn redelijk maar niet super. OK voor de prijsklasse.
- 200 + 200 slechte presets! Hoe krijgen ze het voor elkaar! Zelf programmeren dus.
- Je kan geen ouderwets MIDI pedaal gebruiken dat MIDI program change commando's uitspuugt. Ook niet met een MIDI-USB kabel. De GT-001 is niet “Class Compliant.”
+/- Je kan wel gewone schakelpedalen gebruiken. Type sustainpedaal voor een keyboard (momentary), of de Boss FS-6. Je kan dan binnen de preset dingen schakelen, of omhoog/omlaag de (favo) presets.
- Gewoon volumepedaal met een Y-kabel werkt meestal wel als cheap controllerpedaal. Bij de GT-001 dus niet. Jammer. Roland EV-5 kost minimaal 55 euro.
-Hij heeft wel wat dynamiek bij niet teveel gain. Als je de volumeknop op de gitaar terugdraait verliest ie wel veel hoog.
+ Uitgang instelbaar voor Phone/Line, gitaar amp etc. Kan goed klinken voor een cleane amp zoals mijn Roland Cube 60.
- Koptelefoon aansluiting met mini jack.

! - Mijn oude GR-55 weer eens afgestoft. Nieuwe firmware erop. Blijkt exact dezelfde amp models, OD/Distortion pedaaltjes etc. te hebben! Roland/Boss verpakt dus exact dezelfde software telkens opnieuw in nieuwe doosjes. Die worden verkocht met flitsende Jijbuis clipjes.

Conclusie. Leuk voor het geld. Wil je echt dichtbij de bekende classic blues/rock sounds komen dan moet je meer uitgeven, Eleven Rack bijv. Wel een leuk experimenteerbakje voor thuis. Live niet echt bruikbaar.