-
Dat Lääz Rockit geluid was live iig niets meer dan een doodordinaire JCM 800. Full stack uiteraard. Ik had altijd een hekel aan die gasten, omdat mijn ex (GELUKKIG!!!) één van de gitaristen veelvuldig bevredigde en die gasten zelfs achterna ging en in hun hotels in de kamer van die gitarist 'sliep'. En dan te bedenken dat ik nog een shaggie voor 'm heb gedraaid (hij dacht waarschijnlijk dat ik weed rookte - was gewoon Samson)...
Ach, nu interesseert het me geen reet meer waar die kuthoer mee geneukt heeft. Ik heb me er zelf ook behoorlijk intensief op uitgeleefd. Ze was de moeilijkste niet wat dat betreft (da's een voordeel van dat soort types
).
Maar jongens, het beste gitaargeluid...... Dat bestaat niet hè? Er zijn zoveel gitaristen, in zoveel verschillende genres... en er zijn zoveel goed klinkende gitaren, in te prikken op zo ongelofelijk veel versterkers, pedaaltjes... en dan heb ik het nog niet eens gehad over het effect dat sommige gitaristen puur uit hun eigen spel weten te halen.
Maar goed, als ik er dan toch een paar moet noemen (en dan noem ik alleen gitaristen waar ik zelf heel veel mee heb, om wát voor reden ook - o en ik mis er minstens 100 in dit rijtje), dan noem ik er enkele bij dezen:
- Jeff Beck (hij tovert met zijn handen)
- Richie Blackmore (nare man)
- Uli Roth (soort blanke Hendrix kloon, maar dan met een goed geluid. Een waanzinnig goed geluid zelf!)
De 3 hierboven genoemde gitaristen spelen allemaal met een stratocaster (met single coils) over een Marshall. Zij zijn de enigen die dat kunnen. Verder (of ik moet er toevallig een paar vergeten) is er zo goed als geen enkele gitarist die het lukt om met een 'standaard stratocaster' goed te klinken over een Marshall versterker. Veel gasten proberen te klinken als Jimi Hendrix. In 99% van de gevallen mislukt dat sowieso, daar 80% van Jimi's sound uit z'n vingers kwam. Niet dat dát nou zo fantastisch was. Ik bedoel, er zijn maar weinig gitaristen die echt slecht klinken, maar voor Jimi maak ik graag een uitzondering. Allejezus, wat had die vent een BAGGERGELUID!!!! Zijn geluid was het sonische equivalent van verse diarree. Onbegrijpelijk! Hij klonk zelden goed. Ja, als hij clean speelde, dán speelde hij met een prettig geluid. Maar genoeg over Hendrix, wie had (of heeft) imo een geweldig geluid. Wel, komen er nog een paar waar ik erg van hou qua geluid:
- Mario Driessen (ik meen het, ik had een waanzinnig goed geluid, tót mijn ex - die Lääz Rockit hoer - mijn stokouwe Vox AC30 en mijn nieuwere AC30 gewoon, zonder mijn medeweten, verpatste voor een paar tientjes.
- Roy Buchanan (need I say more?)
- Waylon Jennings (wow, dat diepe en dat snerpende Telecaster geluid)
- John Scofield (al decennia een geheel eigen en zeer herkenbaar geluid)
- Pat Metheny (tsja lastig. Vaak valt ie totaal niet op, omdat ie zeer regelmatig de meest fantastische dingen speelt, waarbij hij gebruik maakt van gitaarsynths)
- Guthrie Govan (wat heeft die man allemaal NIET (!!!) in z'n pallet zitten? )
- Ted Nugent (enorme eikel van een vent, maar wat haalde (en nog steeds) ie een enorm vet geluid uit zijn gigantische hollow body Gibson tegen een enorme muur van versterkers. Probeer het eens. Tuurlijk, hij had er z'n trucjes voor - volumeknop snel dicht - 'ongebruikte' snaren dempen - dat soort dingen, maar met een automatisme dat verraadt dat er jaren van veel oefening aan vooraf moet zijn gegaan.
- Jeff Buckley (de man die bewees dat je met slechts een elektrische gitaar jezelf kunt begeleiden - op een wel zeer fraaie wijze, zoals ik daar aan toe pleeg te voegen....)
gezien het feit dat ik voortdurend in slaap stuiter laat ik het hier maar even bij.
Regels voor berichten