Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 52

Threaded View

  1. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Exclamation

    Allereerst een paar plaatjes bij de afsluitende actie:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nejra Bekijk bericht
    Intonatie kan nog steeds beter, dus de snaarposities afgetekend en de kam plaatselijk afgeschuind.
    En dat ziet er dus zo uit:




    Tot slot een kleine recapitulatie na het eerste enthousiasme. Dit was de bedoeling:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nejra Bekijk bericht
    "Ik wilde eens een andere manier van opbouwen uitproberen: Met voor- en achterblad een soort "Frame" opbouwen waar de hals en fretboard op komen. Afsluitend wil ik daar de zijkanten op vormen en verlijmen ipv andersom. De buitenmaten en mensuurlengte heb ik "geleend" van een parlor, de interne constructie is deels geleend van andere ontwerpen en deels beredeneerd "op goed gevoel".
    Omdat dit vooral een project voor de lol van het bouwen is en de uitkomst door bovenstaande onzeker heb ik geen dure houtsoorten gebruikt en zitten er een aantal onderdelen van ongebruikelijk hout in omdat ik dat toevallig nog had liggen. Zo is de kop van een oud stuk grenen kastplank gemaakt en bestaan de "afstandsblokken" tussen voor- en achterblad uit bouwmarkt-vuren, net als de "hak"onderaan de hals. Dat het mogelijk niet bepaald een topinstrument oplevert is iets waar ik mee kan leven leven; het gaat me nu om het bouwconcept. Valt het eindresultaat tegen dan heb ik in ieder geval een paar weken lekker geknutseld, is het een bruikbaar instrument dan is het een leuke bonus."
    En met het inzicht van nu:

    -De bouwmethode op zich werkte prima. Of het voor anderen ook lekker werkt weet ik niet, maar ik zou het zelf denk ik gerust nog een keer zo aanpakken.
    -Vurenhout is een ondergewaardeerd materiaal.
    - De D-box constructie bij de hals is verrassend stijf. De truss-rod doet niet veel, de snaarspanning op zijn beurt ook niet: De hals blijft hardnekkig recht. Ik weet niet of/wat de hals gaat doen in de loop van de tijd, dat wordt een kwestie van afwachten. Het blijft bouwmarkt hout.
    - Ik heb de zangbalkjes licht uitgevoerd en volstaan met een enkelvoudige cross-bracing op het voorblad. Voor een parlor icm finger-style spelen gaat dat prima. Consequentie is dat eea verhoudingsgewijs veel geluid geeft bij een lichte aanslag, maar dat bij wat zwaarder werk er eea wat begint te resoneren. Wel heel makkelijk om veel dynamiek in het geluid te leggen. Heel anders dan mijn PN15 die als voorbeeld voor de buitenmaten heeft gediend en die meer een soort aan/uit karakter heeft (en een veel hardere aanslag wil hebben). In mijn beleving ook makkelijker om muziek "mooi" te spelen. Maximaal volume is niet heel groot. Geen probleem voor in de huiskamer en voor mijn manier van spelen, maar voor een zaaltje heb je al snel versterking nodig. Wel een beetje Parlor-eigen natuurlijk; ondanks de hardere aanslag geeft de PN15 niet meer geluid.
    - Toon: zoals eerder aangegeven: klinkt evenwichtig, alle tonen ongeveer even hard bij gelijke aanslag, klank eigenlijk ook best oke voor zoveel vreemd hout. Klank is helder, maar niet schel of scherp. Er zit wel een heel karakteristiek geluid in. Lastig beschrijven, maar ik ken weinig gitaren die het zelfde "stemgeluid" hebben. Ik ken ook geen andere acoustische gitaren met een meranti/vuren D-box hals en een populier-achtig voorblad. Zou er zomaar ook iets mee te maken kunnen hebben


    Paar details om het af te leren:










    Laatst gewijzigd door Nejra; 21 januari 2015 om 21:36

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top