Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aikara Bekijk bericht
Nu weet ik alleen nog niet zo goed hoe ik die Limiter in moet stellen. Ik weet dat ik de ratio op infinity moet zetten en de attack zo laag mogelijk. Maar hoe zit het met de release en de threshold?
Expander en Gate hoef ik hoogstens te gebruiken als noisegate toch?
Verder zitten er nog twee knoppen op waar ik het nut nog niet echt van begrijp: Dynamic Enhancer en Peak Limiter.

Wie kan me een beetje op weg helpen? Thanks! ;-)
J&J uitleg:
Dynamic Enhancer? niet gebruiken!

Zet even een mp3 op je mixer en het volume hard. (OOK max op je beltpack!)
Dit is nodig omdat je de pieken wil begrenzen. Dan moet je wel werkelijk de maximale piek bij de staart grijpen. Alles op max dus Anders kun je het begrenste geluid via de volume op je beltpack weer te hard gaan zetten

Peak limiter = eigenlijk een noodrem. Boven dit signaal begrenst ie keihard. Maar ook onmuzikaal lelijk.
Die knop begin je zover terug te draaien dat de oortjes niet te hard zijn. Dat begrensde volume mag best wel een beetje hard zijn want het zal alleen bij extremen in grijpen. Daarmee is je eerste bescherming binnen. (die bij schakelknallen en feedback)

volgende stap is gewoon je compressor op een korte attack zetten (zoals je al deed) De ratio zou ik op 1 : 4 oid zetten. Je hebt immers al een noodrem aan je peak limiter.
De treshhold stel je zo in dat met je mixer op 0dB alleen de hardere stukken je de "compression" VU meter laat aanspreken.
Release is naar smaak. Het makkelijkste is de attack en release gewoon op "auto" zetten. maar een rustiger (langzamer) release klinkt voor de meeste mensen prettiger.

De expander/noisegate uitzetten. Het klinkt over oortjes heel onnatuurlijk om een gate open en dicht te horen gaan.