1995 om precies te zijn. Maar het is toevallig wel de meest mainstream programmeertaal van dit moment (like it or not) met als belangrijkste voordeel dat het redelijk platform onafhankelijk is (Windows, Mac, Linux). Bovendien kun je met hun Java Virtuele Machine m.b.v. diverse andere talen een applicatie ontwikkelen...
Maar zonder gekheid, ik kan me goed voorstellen dat er gitaristen zijn die een grote footcontroller met veel schakelaars willen. Als je veel van presets wisselt is dat ook gewoon veel overzichtelijker. Het aantal pads op de Pedalino is dan ook een beperking die wellicht niet acceptabel is. Het feit dat straks MIDI wordt ondersteund is dus zeker een extra pluspunt voor de mensen die een eigen pedalboard willen maken.
De andere kant is echter ook belangrijk. Niet iedereen is technisch aangelegd. Er zijn veel gitaristen die juist niet willen programmeren maar direct willen spelen. In dat geval heb je met de Pedalino een prettige compacte en simpele controller te pakken. Door een klein aantal basis sounds als favoriet te maken en (indien gewenst) daarbij eenvoudig een parameter control aan het pedaal toe te kennen ben je al klaar voor een optreden. Als je vanuit het principe "less is more" redeneert is het dus best een goed concept en werkt het ook prettig. Ik hoef nu namelijk helemaal niet na te denken over program change midi tabellen in de beide apparaten of over welk midi-channel om uiteindelijk ook nog eens control change-commando's te moeten programmeren. Neem daarbij dat de Pedalino met de hoogste kwaliteit is ontworpen is en je hebt samen met de Pedalpro een hele professionele complete set voor de muzikant.

Favorieten/bladwijzers