Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
Ik heb wel de oorzaak van de lage ruststroom gevonden, dankzij Tabula: bij het checken van de heater wiring zag ik dat volgens het schema van de SE5a er 2 100 Ohm weerstanden van elke heatertak naar de kathode van de EL84 gaan. Een soort van 'vaste' ontbrompot? geen idee waarvoor deze dienen. zie schema
Vergissing: in geval van een lagere kathodeweerstand gaat de ruststroom omhoog

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
Nu dacht ik er opeens aan dat de ene tak van de heater wiring bij deze radiotrafo vast is gesoldeerd aan de middenaftakking van de HV-winding (en aan het chassis).
De oplossing is simpel: Als je een gloeidraadwikkeling hebt met middenaftakking dan laat je deze gewoon los hangen. Is dat om één of andere reden niet mogelijk dan de 100 Ohm weerstanden weglaten, Er mag dan uiteraard geen link zijn met de kathode.

Wat de 100 ohm weerstande doen is het volgende: Op de kathode staat een zekere gelijkspanning waardoor er een verschil bestaat tussen de geaarde gloeidraad en dit DC level op de kathode. Door nu de AC spoel voor de gloeidraden zwevend te houden neemt de wisselspanning op deze wikkeling een niveau aan wat ahw boven ground zweeft. We zeggen dan dat de wisselspanning is gesuperponeerd op de DC spanning. Dit zou een stille werking ten goede komen dus de kans is groot dat daar je bromprobleem zit.