Interessant verhaal heren betreffende oude opnames en hedendaagse opnames. Zelf heb ik ook vaak het gevoel dat mijn nummers nog te plat klinken. Dit heeft vrees ik grotendeels te maken met mijn beperkte theoretische kennis Soms heb je dan zomaar een nummer die ademt en dat is dan ook meteen een verademing. Volgens mij heeft het dus te maken met de keuzes die je vooraf maakt, dus vooraf aan de werkelijke opnames. Eenmaal opgenomen kun je nog wat sleutelen met EQ en dynamiek, reverb maar als het in de uiteindelijke mix niet helemaal werkt moet je een verdomd goede engineer zijn om er het beste uit te halen! Er wordt veel gesproken over mastering en de dynamiek uit een nummer trekken. Dit is een feit maar hier is toch snel de vinger op te leggen, daar hoef je geen jaren van mix-engineer ervaring voor te hebben.

Leuk en goed voorbeeld is het volledig analoog opgenomen album van de Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium. Ik heb zowel de CD als de LP en de lp is hiervoor speciaal gemastered door Steve Hoffman en klinkt vol dynamiek en ruimtelijkheid! Duidelijk voorbeeld waarbij de CD platgemastered is en de lp niet! Ze hebben voor beiden mediums dezelfde analoge eindmix gebruikt maar de mastering maakt of het prettig luisteren is of dat na een aantal nummers je oren geirriteerd raken.

Ruimtelijkheid of dynamiek heeft dus zeker niet alleen met mastering te maken maar in mijn optiek eerder met de keuzes vooraf. Tegenwoordig nemen een hoop bands en muzikanten (waaronder ikzelf) alles in lagen op en soms nog met plugins en software ipv echte versterkes met cabinet. Hierbij moet je keuzes maken die verder gaan dan alleen je versterker aanzetten, microfoon ervoor, aftikken en opnemen maar. Hoewel de sky de limit is digitaal worden de keuzes wel lastiger. De meeste oude opnames zijn vaak live opgenomen met achteraf wat overdubs of kleine correcties. De keuzes die zij maakte waren beter te overzien dan als je alles virtueel als 'band' moet inrichten voor je eindmix!

Er zullen nog veel meer argumenten zijn wat er 'mis' kan gaan met een opname of mix en waarom de ene opname plat klinkt en de ander niet. Uiteindelijk moet je verder en hopen dat je al lerende de holy grail langzaam te pakken krijgt