Ik speel nu zo'n 2 jaar in een blues(rock) formatie (voornamelijk SRV covers, John Mayer, BB King en Tommy Castro), en na 2 jaar samen gespeeld te hebben houdt de andere gitarist er mee op. Super jammer natuurlijk en voor mij zaak dat ik mijn rol ga herdefinieren.
In principe was het zo dat we de lead/rythm rol een beetje afwisselde per nummer, zo kreeg iedereen z'n solo's. Nu nam ik wel steeds meer lead op me maar het was nog steeds een wisselwerking. Ikzelf ben echt een strat (+fender amp) iemand, SRV geinspireerde solo's en BB King voor de old school hoek. De andere gitarist was meer het hoekje bluesROCK, Gary Moore, Walter Trout, dat soort werk. Dat betekent dat hij meestal met Humbuckers speelde en ook een flinke lading aan overdrive meenam. Dit zorgde in mijn leadnummers voor een soort tapijtje en hier maakte ik dan ook dankbaar gebruik van (ook als je er effe langs zit, dan valt het ietsjes minder op)
Dit laatste valt dus weg en het idee is om gewoon met z'n vieren (Drum,Bass,Gitaar en Zang) door te gaan. Dit betekent voor mij heel veel ruimte maar ook heel veel druk (zoals een collega en ook gitarist al zei "ah nu ga je pas echt leren spelen!"), met andere woorden, ik heb geen bomen meer om me achter te verschuilen.
Hiervoor zal ik (en wellicht de bassist ook, immers heeft hij nu ook veel meer ruimte te vullen) dus anders moeten gaan spelen om te zorgen dat het niet heel "leeg" klinkt.
Mijn vraag is dan ook hoe hier mee om te gaan, en of iemand nog tips heeft hier voor.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers