de bias: ik wil met alle liefde de bias checken van mijn versterker: Engl straight combo 4 x EL34's, 4 x 12ax7c pre-amp buisjes en een 12ax7a fasedraaier. op het moment dat de versterker op 4 el34's draait worden de eindbuizen erg heet wat er op zou duiden dat de bias ontregeld is. ook begint de versterker dan vreemde geluiden te produceren ( plop- om de 2 seconden, na zo'n dik uur spelen ). zogauw ik twee buizen er uit trek, de speaker op de 4 ohm uitgang aansluit ( normaal 8 ohm ), heb ik verder geen klachten meer. omdat ik graag de bias zou willen checken, heb ik de versterker open gedraaid maar kan met geen mogelijkheid een trimpot ontdekken, op geen enkele printplaat. het kan toch niet zo zijn dat ik de hele versterker moet demonteren om zoiets ( relatief ) simpels als biassen te kunnen doen? betekent dit nou dat deze versterker gewoonweg niet af te stellen is?

zie foto:


de bovenste printplaat is van de eindbuizen, daar onder van de pre-amp buizen. het zal toch niet zo zijn dat de trimpot aan de onderkant van de printplaat zit? lijkt me een onlogische plaats.

in ieder geval bedankt en groeten pasqual.