Ik heb al een poosje een discussie met mijn medegitarist over dit onderwerp.
Hij verwijt mij dat ik tijdens een nummer aan de volumeknop van mijn gitaar draai om zo bepaalde passages harder/zachter te laten klinken, bijvoorbeeld tijdens een solo.
Hij vindt: je stelt 1x je geluid goed af en daarna regelt de geluidsman verder alles. Als je dan ook nog zelf aan de knoppen gaat draaien gaat het helemaal mis.
Ik vind: Je moet toch een beetje controle houden over je eigen geluid. Tijdens een solo (bijvoorbeeld) wil je je gitaar toch echt even laten gillen (of een andere "drive" laten hebben) af anderszins wat "smoother" laten klinken.
Vooral met distortion (maar natuurlijk ook clean) geeft dat nuancering aan je geluid. Het kan toch niet zo zijn dat je als gitarist niet meer aan je eigen knoppen kan zitten? Wel ervan uitgaande natuurlijk dat je "in balans" blijft met de rest van de band. Het is dus niet zo dat ik overdreven probeer de boventoon te hebben.

Trouwens bij de meeste gigs is er niet eens een geluidsman bij ons aanwezig en wordt alles dus idd maar 1x afgesteld. Dan moet je toch zelf je dynamiek kunnen bepalen (m.a.w. je volumes)?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen (als die er zijn natuurlijk).