Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 152

Threaded View

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Ik wil niks bewijzen, ik heb niks te bewijzen. Ik doe soms wat boute uitspraken, niet omdat het zo is, maar om mn punt kracht bij te zetten. Ik hoor wel eens jazz waarvan het lijkt alsof ze maar wat doen, tonen die zogenaamd verantwoord zijn omdat ... maar totaal nergens naar klinken als je dat verantwoord zijn niet begrijpt. Het heeft uiteraard ook met smaak te maken, Chinese muziek wordt ook niet door iedere westerling geapprecieerd.

Chromatisch is het opvolgen van halve tonen. Zoals in de bluesladder 4-bluenote-5 (noem jij die #4 of b5?). Zelf speel ik regelmatig b3-3-4-#4-5 of 5-b6-6-b7. En heel af en toe dingen als 7-1-b2. Ik ben vooral door de dim ladder meer chromatiek gaan gebruiken, omdat de dim ladder er voor zorgde dat ik bepaalde tonen leerde gebruiken (ook al klinken ze behoorlijk scheef soms).
    Nu volg ik je redenering, is tenminste duidelijk nu.
    Wat betreft ' chromatiek' : je speelt dus wel degelijk 'ladders', en dat is het punt dat ook ik wou maken.
    Wat betreft dat scheef klinken, je gebruikt niet-diatonische ( = chromatische ) noten. Het punt daarin is WANNEER je die speelt.Let er maar op dat in Jazz deze noten steeds gespeeld worden op de zwakke beats.
    Als je het gewoon probeert door een chromatische noot te laten volgen op een akkoordtoon zal het al heel wat beter klinken.
    Als illustratie : als je een bebopladder ( 8ste noten ) speelt zie je dat die noten netjes worden afgewisseld.

Wat betreft dat zogezegd volgens een bepaalde ' filosofie/theorie' verantwoorde dingen die je wel eens hoort : het is duidelijk dat het de 'oren' zijn die moeten oordelen, een theoretisch concept is daaraan ondergeschikt.
    Maar ook hier is er een evolutie geweest en nog steeds aan de gang.Bepaalde dingen die nu kunnen, konden dan vroeger weer niet volgens de 'oren' van de mensen.Als je naar Bach luistert-niet dat ik dat al zo veel heb gedaan- hoor je daar ondanks het geniale harmonische, weinig zaken in die ' verrassend' zijn voor de oren van vandaag : het is te 'mooi'.( Moeilijk te beschrijven zonder Bach te kort te doen, maar beter lukt het me niet ).
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 10 september 2009 om 14:00

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten