Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eazy G
tuurlijk kan een les nooit kwaad en je kunt er natuurlijk wel wat van leren.
Ik zeg enkel dat ik geen les zou nemen!
Ook zeg ik niet dat blues ophoudt bij 3 accoorden.
Je kunt uiteraard vanalles met deze accoorden doen en kun je er allerlei toonladders overheen spelen die allemaal een ander gevoel geven.
Maar de absolute basis ligt gewoon bij die 3 acoorden hoe je het ook wendt of keert.
Het blijft zonder les natuurlijk ook niet enkel bij die 3 accoorden.
Je gaat vanzelf op zoek naar andere vingerzettingen ofzo om te varieren.

Bovendien gaat het bij echte blues om de puurheid van de muziek en ben ik van mening dat als je deze muziek te "doordacht" speelt (lees: met teveel theoretische kennis) het gewoon niet meer puur en ongepolijst is.
Juist dat is wat echte blues moet zijn, gewoon puur, ongepolijst, met vuur gespeeld, en vanuit het hart!. (en dan heb ik het dus niet over Stevie ray, clapton en al die andere neppers!)
ik snap je punt, maar de muziekwereld houdt echt niet op bij robert johnson en blind lemon jefferson, wat ik overigens ook echt briljant vind om te spelen en bovendien om de puurheid ervan - het is de echte fucking delta blues!

dis dr eentje van mij
http://www.uploadhut.com/id160687/Cotton Field.mp3

maar dat kan je ook prima spelen als je theoretische kennis e.d. hebt en lessen. blues is een heel breed woord wat in het ene geval een gevoel weergeeft, geuit in muziek en in het andere gecompliceerde diepgaande muziek dat het schema min of meer volgt van de oude gevoelsmuziek. ieder zn keus wat die prefereert. alleen er is meer dan blues ! en misschien is blues een stijl die je zonder les prima meester van kan maken, jazz is dat al minder, net als klassiek.