Hallo,

Ikzelf speel al een tijdje piano ( of probeer dat tenminste- zie vorige post )

Op een piano heb je een goed overzicht en het is dan in principe ook niet moeilijk om op elk moment te weten welke noot je speelt.

Een gitaar is -zeker als je de hogere regionen van de nek gaat verkennen- heel wat onoverzichtelijker. Bovendien vertrekken gitaarspelers vaak van tablatuur ipv noten.

Wat ik me nu afvraag : hoe slagen jullie gitaristen er nu in "bewust" te zijn van wat je speelt. Denken jullie ook in noten of in "posities" of spelen jullie volledig op gehoor ? Zijn jullie je bewust van elke toon die je speelt of vb enkel van een bepaald beginpunt en eindpunt ? Hangt er misschien een schema van de nek boven jullie bed enstuderen jullie daar elke dag een half uur op?
(Je kan je natuurlijk ook beperken tot het "indrukken" van het juiste vakje" volgens de tab, maar dit lijkt me -zeker na enige tijd) toch maar onbevredigend).

Hopelijk vinden jullie mijn vraag interessant genoeg om er op te antwoorden. (Temeer omdat ik me in de toekomst ook wel wat meer met gitaar wil gaan bezighouden dan het kampvuurrepertoire met drie akkoorden dat ik nu beheers )

Groeten,

Denis