We zullen eens even gaan rekenen...

Taylor maakt zo'n 250 gitaren per dag, laten we zeggen 60.000 per jaar. Materialen en zo kunnen ze goedkoper inkopen, zeg gemiddeld 500€ per gitaar. Er werken 350 mensen of zo, die kosten per man laten we zeggen gemiddeld 60.000€. De totale machinerie loopt in de vele miljoenen, de fabriek zelf (gebouw, grond) ook nog eens vele miljoenen. Laten we zeggen 20 miljoen totaal (bescheiden schatting), met een hypotheek/lening van 5%, dat is 1 miljoen per jaar. De machines moet je afschrijven over vijf jaar of zo, dat is nog eens 2 miljoen per jaar.

Dus vaste lasten per jaar om die fabriek in de lucht te houden:

30 miljoen inkoop
21 miljoen loon
3 miljoen leningen en afschrijvingen (peanuts!)

Om quitte te spelen moet je die 60.000 gitaren gemiddeld dus voor 5400/6 = 900€ verkopen.

Maar dan komt er nog:
- Onroerend goed en andere nare belastingen voor de fabriek (vele miljoenen)
- Inkomstenbelasting op winst (vele miljoenen)
- Marketing en reclamekosten (vele miljoenen)
- Heffingen, rioolrechten, vastrechten, gas, licht, water, electra voor de hele fabriek.

Neem je dat mee, dan moet je al gauw denk ik €1500 per gitaar gaan rekenen.

Dan heb je nog:

- prijs voor de koffer (100€)
- Distributiekosten (gauw ook 100€ per gitaar)
- Marge voor de importeur (paar honderd € per gitaar)
- Marge voor de Dealer (paar honderd € per gitaar)

en dan zit je al gauw dik over de tweeduizend, voor de GEMIDDELDE Taylor, dus inclusief de 100s en de babies.

Ik gok hier en daar een beetje met de getallen, maar qua grootte orde kom ik wel uit.

Wat krijg je daarvoor? Een uitermate goed ontworpen gitaar, gebouwd in de modernste fabriek ter wereld, met minimale foutenmarges, zeer goede reproduceerbaarheid, zeer scherpe kwaliteitscontrole, grote keus uit een 30-jarige verzameling exotische houtsoorten, en perfecte customer service.