Dit topic ging vooraf… maar ik maak een nieuw topic, omdat dit een recensie/testje betreft.

Want ik heb de Drive-O-Matic in huis.

Zondagavond kwam maker Roel langs om er hoogstpersoonlijk eentje te bezorgen: de Blend-O-Matic Peter Pan Signature Drive-O-Matic! En om mijn onbevooroordeeldheid effe stevig te testen, kreeg ik dit apparaat cadeau, ‘voor de houwens’.

Het ding ziet er behoorlijk gelikt uit. dat begint al bij de verpakking:

Het apparaat zelf is ook gelikt. Weliswaar is die witte plastic ring binnen dit forum ‘not done’. De Drive-O-Matic heeft er zelfs twee, ook rond de 9V-ingang zit zo’n plastiekske.

Maar buiten dat is het een apart ding om te zien. Roel doet door de week drukwerk, dat is te zien. Ook de onderkant heeft een boel tekst.

Helaas zitten er van die rubbertjes onder het pedaal, die me teveel aan de oude Eh-dopjes doen denken. Zou het spul van nu beter blijven zitten? Ik betwijfel het. En dan is die tekst natuurlijk zo weg. Enerzijds jammer, maar anderzijds laat je zo je sporen na op je favoriete podia.

Ik had dus al een oertype/voorloper van de Drive-O-Matic getest, schreef ik. Dat was een TS808 met extra tweaks, die door twee kleine schakelaartjes aan/uit gezet konden worden. Peter Pan van Elderen heeft datzelfde apparaat getest en de uiteindelijke Drive-O-Matic is de oerversie zonder schakelaars. Opvallend genoeg heeft PPS gekozen voor de straighte 808, alle extra’s zijn weg.

Even wat achtergrond over PP en de 808: Hij had al een 808 in zijn 80-erjaren groep Life on Grey, die hij later gebruikte om de eerste PPS opnames te betalen (die 808 is nu van Pidâh). Bij PPS heeft hij jarenlang rechtstreeks ingeplugd in zijn Marshall JCM 800. Tot hij uiteindelijk een Boss OD-3 Overdrive ging gebruiken. Dat was tegen mijn zere been, dus heb ik hem ooit een doos vol overdrives gegeven om te testen (Pearl, Korg, Yamaha, DOD en zo ongeveer alle TS-versies). De 808 bleek weer favoriet, waarop hij een reïssue kocht. Die maakte plaats voor een Keeley Blues Overdrive – jawel: een blauwe led aan zijn voeten.

einde deel 1....