Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20
    Senior Member

Standaard UPDATE: Mechanische vraagtekens bij Beamblockers. Goeroes?

Ik heb zojuist 1 (van 4) Weber BeamBlocker in mijn Koch Classictone 4x10" gemonteerd. Een aantal dingen zijn me daarbij opgevallen:

- De slobgaten in de strips waren niet lang genoeg. De betreffende luidsprekers zijn bevestigd met bouten en van die moeren op een plaatje met punten die je in het hout trekt, zodat ze op hun plek blijven (naam van die dingen vergeten). De bouten moeten dan echt rechtstandig ingelaten worden, anders beschadig je de draad. Ik heb dus de slobgaten naar buiten toe wat uit moeten vijlen.

- Wat me opvalt is dat er na goed handvast aandraaien van de bouten nog vrij veel ruimte tussen de afdicht-rand en de baffle zit, verlopend van ca. 0,6 mm bij de strip tot 0 in de richting van de volgende bout. Een gesloten kast is bij de strip dus niet meer luchtdicht, e.e.a. afhankelijk van hoe zacht/flexibel de afdichtrand is. Mogelijk duurt het even voor de afdichtrand voldoende door de strip ingedrukt is.

- Ook de stalen rand van de luidspreker blijkt te vervormen. Ik meet een vervorming van ca. 1,3 mm, gelijk aan de dikte van de strips. Ik ben geen deskundige op het gebied van luidsprekers, maar het lijkt me dat dit invloed zou kunnen hebben op de conusbeweging. Er zal toch wel een reden zijn dat sommige luidsprekerfabrikanten (Electrovoice) liever gegoten frames gebruiken. Kan iemand van de luidspreker goeroes op dit forum hier iets over zeggen?
    Toen ik de beamblockers kocht zei De Gier overigens vragen gesteld te hebben aan Weber over "wiebelen" van de luidspreker door de dikte van de strips en het antwoord was dat de strip zou "wegzakken" in de afdichtingsring. Bij mij - voorlopig althans - niet dus. Misschien moet ik zelf maar eens een vragenmailtje aan Weber sturen, voordat ik de rest van de BeamBlockers monteer.
    Laatst gewijzigd door piezo; 4 juni 2006 om 09:49

Standaard

van dat laatste heb ik (gelukkig) geen last aangezien mijn speaker frontloaded is, en jouw kochspeakers kennelijk backloaded.
    van die slobgaten had ik totaal geen last, ik had zelfs wat over. hangt misschien af van speakermerk? dat die gaten bij de speakers wat verderaf zitten van de conus dan bij andere merken?
    TE KOOP

Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

Senior Member

vraagje

He Piezo ik vroeg me dit eigenlijk ook al af. Niet zozeer het vervormen van de speaker maar wel van het niet meer helemaal aansluiten van de speaker op de baffle.

Moet de beam blocker perse direct op de speaker zitten of kan je hem ook zo monteren dat de baffle tussen de speaker en de beam blocker zit? Is aan de andere kant misschien ook weer niet zo mooi ivm opbollen van je speakerdoek.
    Webshots
    Deze zin is onwaar ~ Gödel
    Te koop: Seymour Duncan Invader (zwart) igs

Senior Member

Standaard

De meeste speakers zitten met 4 bouten vast. Aan 2 ervan maak de je strips van de beamblockers vast. Ik heb op de 2 andere bouten ringetjes gezet die dezelfde dikte als de strip hebben. Het speaker chassis mag niet vervormen. Eventueel kun je een extra schuimrubberen ring rond de speaker monteren om de boel opnieuw luchtdicht af te sluiten

Dude
    Guest

Standaard

als je speaker backloaded is, dus met die kurken rand tegen de speaker baffle zit dan heb je als ik je verhaal hoor denk ik een probleem

het "chassis" van de speaker mag niet vervormen nee, en als je met vulringen gaat werken sluit de speaker niet meer goed aan tegen de baffle... beide zaken die niet goed zijn !!

Standaard

maar inderdaad, de beamblocker aan de andere kant van de baffle monteren kan dan weer wel. misschien dat het effect dan IETS minder word, maar het hoog kan nog steeds niet rechtdoor en word dus weggekaatst, en dus de beam geblocked...
    ik ga het komende week proberen bij mijn peavey 1x12 cab's, heb afgelopen week 2 van die dingen besteld, dan doe ik er eentje met en eentje zonder en dan het verschil beluisteren
    TE KOOP

Eminence The Governor 16
    prima speaker in uitstekende staat (nieuw)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Pluto was de Romeinse god van de onderwereld. Groot en gruwelijk en afschrikwekkend. En daar noemen we die afgelegen knikker naar, het is een schande. Dat is net zoiets als je Yorkshire terrier Wodan noemen...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stitch
    ........ maar wel van het niet meer helemaal aansluiten van de speaker op de baffle. .
    Nu, iets verschil zal het altijd maken. Zo'n klankbord heeft tenslotte tot doel om akoestische "kortsluiting" te voorkomen en een gesloten kast is wat dat betreft gewoon een oneindig klankbord. Hoeveel kwaad dat weglekken dan kan, afgezet tegen de gunstige effecten van de beamblocker, kan ik niet beoordelen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stitch
    Moet de beam blocker perse direct op de speaker zitten of kan je hem ook zo monteren dat de baffle tussen de speaker en de beam blocker zit? Is aan de andere kant misschien ook weer niet zo mooi ivm opbollen van je speakerdoek.
    Ik zag dat Nocki ze aan de voorkant van de baffle gemonteerd heeft. Het zal ongetwijfeld wel verschil maken in het geluid, maar beter of slechter zal weer afhangen van teveel dingen om daarover zo te kunnen oordelen. Meer praktisch probleem lijkt me of- en hoe het doek bevestigd zit aan de baffle.
    En echt opbollen zal het dan niet want het "bolletje" van de beamblocker is naar de luidspreker gericht, maar als het doek nogal strak tegen de baffle aanzit, zal dat tegen de strips misschien wel gemakkelijker slijten. (Aan de andere kant wordt de LS-conus door een beamblocker juist weer beter beschermd.)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
    De meeste speakers zitten met 4 bouten vast. Aan 2 ervan maak de je strips van de beamblockers vast. Ik heb op de 2 andere bouten ringetjes gezet die dezelfde dikte als de strip hebben. Het speaker chassis mag niet vervormen. Eventueel kun je een extra schuimrubberen ring rond de speaker monteren om de boel opnieuw luchtdicht af te sluiten
    Ja, aan dat soort oplossingen had ik ook al gedacht, sommige aardig bewerkelijk en kritisch zoals: nauwkeurig een plakje uit de afdichting snijden voor de strip of met een frees een dun plakje uit het hout halen, ook heel nauwkeurig.

Senior Member

Standaard Update bevestigen beamblockers

Update:
    Ik heb Weber een week geleden gemaild met de opmerkingen die ik in de beginpost genoemd heb en gevraagd of hij het probleem al vaker was tegengekomen en wat de beste manier was om het op te lossen. Hieronder zijn (snelle) antwoorden:
    ----- Original Message -----
    From: Ted Weber
    To: *********
    Sent: Monday, May 29, 2006 3:52 PM
    Subject: Re: Questions on the mounting of BeamBlockers.

>After re-tightening the 4 bolts I found that the speaker fit to the baffle was not "airtight" anymore.

That's OK. The purpose of any gasket is to form fit around any
    surface irregularities. So, after a couple of days, the gasket will
    form around the beam end and then you will have the seal. Keep in
    mind, we have sold over 5000 of the beam blockers, many to amp
    manufacturers and they not only understand this, they are using them
    without any problems at all.

>How much does this induce any acoustical "shortening", prevention of which is, after all, the main purpose of a baffle?
    >More disturbingly, I found that the steel speaker rim had deformed about 1.3 mm between the "strip"bolts and the regularly mounted bolt.

Yikes.... !!!! you have tightened the nuts WAY too tight if you
    bent the rim of the speaker.

Ted
    Kortom: "Nee meneer, wij hebben nog nooit klachten gekregen over ons produkt."
    Inmiddels is er een week verstreken en aan de "formfit" is niets veranderd, er zit nog een even grote luchtspleet tussen luidspreker en hout. Dat heb ik Weber inmiddels ook gemaild.

Dus voor degenen die erover denken ook beamblockers te monteren: Ga eerst even na hoe hard de "zachte" randen van je speakers zijn. Zijn die nogal hard, bereid je dan maar voor op extra werk om de beamblockers goed aan te kunnen brengen.

Senior Member

Standaard

Volgens mij is er bij mijn cab wel wat plaats tussen de baffle en het speakerdoek (Marshall 1960), dus dat zou op zich geen probleem zijn.

Waar ik me wel vragen bij stel is het plaatsen van de microfoon als je je amp een PA in wil sturen. Een mic mag uiteraard nooit pal in het midden staan, maar je gaat toch met die beamblockers een heel ander geluid de microfoon insturen dan zonder ...

Moderator

Music

Over de angst voor problemen bij mic'en kan ik u allen geruststellen: ik heb er nu een keer of 6 mee opgetreden en van een aantal gigs ook later het zaalgeluid teruggehoord: niks aan de hand. Inderdaad alleen even opletten of de geluidsman niet te veel op de conus mic'ed, maar iets meer off-center (zoals de meeste geluidsmannen gelukkig wel doen).

Qua bevestiging: ik heb er nu één op een backloaded en één op een frontladed speaker zitten, maar heb bij geen van beide problemen. De mail van Weber is wel een beetje "maakt us zich geen zorgen mevrouwtje", maar het misschien té strak aandraaien ben ik het wel mee eens.
    Maar inderdaad, extra maatregelen zom het netjes te laten aansluiten is wel zo nauwkeurig.

Het effect blijf wel geweldig trouwens. Vorige week alleen een closed back 1x12 gebruikt en zonder BB, als de cab schuin achter me op de grond stond hoorde ik mezelf eht te slecht, had i eignelijk een standaar nodig. Heb nu de afgelopen week mét een BB op de closed back 1x12 in oefenhok en op podium gestaan en in beide gevallen kon ik mezelf echt prima horen. Zelfs met de cab op de grond !
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten