Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RadiuS
    Even een vraagje tussendoor over jaren 70 strats: wat vinden jullie van "gewone" strats (niet met speciale toeters en bellen) uit die periode, als deze:

http://www.purpleguitars.com/guitarp...unburst79.html

http://www.purpleguitars.com/guitarp...tsunburst.html
    Prachtig-schitterende gitaren...jammer dat ik nog niet eens de hals kan betalen

:-D
    1. Roland Cube 15x mag weg tegen elk aannemelijk bod!
    2. Rivera Suprema 55 inclusief extra set nieuwe buizen en Weber beamblocker. Fatsoenlijk bod gevraagd!

Standaard

Als je de prijs vergelijkt van een nieuwe fender american standaard strat met die twee 79-strats, dan is er daarin niet zoveel verschil.
    Dan zou ik zeker een vintage 70-tig strat kopen, heeft tonnen meer karakter en looks plus zijn waarde zal blijven stijgen want geef toe ontdanks alle negatieve kritieken van die strats uit die periode blijft de jaren zeventig een boeiende periode in de rock-en pop-muziekgeschiedenis en de fender strat heeft daar zeker zijn steentje bijgedregen.

Standaard

ja dat is waar.

maar je koopt 1 gitaar denk als eerst omdat je er op wil spelen,niet om naar te kijken ofzo van over 10 jaar is die 5000 euro waard.

denk dat je als je een 70 strat wil kopen nu je kans moet slaan die dingen zeggen veel vintage expers gaan sky rocket in de volgende jaren.dat zie je nu al onderdelen worden in europa bijna al niet meer aangeboden.

79 strat misschien nog niet zo maar voor 74/75 wordt al aardig duur.

Standaard

Ik heb eind jaren 70 een nieuwe Fender Stratocaster gekocht, gelukkig eentje zonder vibrator. Inderdaad, loodzware body, dikke hals (vind IK lekker) en een dijk van een laklaag, maarrrrrr: een prima vastzittende hals en een prachtig fel en toch warm geluid. Niets mis mee.

Overigens: die pluguitgang op de plaats van de toonregeling begin jaren 80, waar iemand het hier over had, was een ordinaire bezuinigingsmaatregel, waar Fender erg veel kritiek op kreeg. Het werd dan ook gelukkig snel weer teruggedraaid.

Ik zou trouwens wel eens willen weten, hoeveel van de forumleden hier geblindoekt de verschillen zouden horen, als ze een professionele gitarist allerlei jaartallen Fenders en Squiers zouden laten bespelen.

Desalniettemin: als je je aangetrokken voelt tot een bepaalde gitaar, moet je hem gewoon kopen. Je speelt dan eenvoudigweg lekkerder. Er lijkt nou eenmaal altijd een soort gevoelsband tussen een muzikant en zijn instrument te bestaan.
    95% van de kwaliteit van het geluid, dat er uit je gitaar komt, is wat JIJ er uit haalt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spirit of Strings
    Ik heb eind jaren 70 een nieuwe Fender Stratocaster gekocht, gelukkig eentje zonder vibrator.

Indeed gelukkig, die dikke batterijen zijn erg duur

Standaard

Ik zou trouwens wel eens willen weten, hoeveel van de forumleden hier geblindoekt de verschillen zouden horen, als ze een professionele gitarist allerlei jaartallen Fenders en Squiers zouden laten bespelen.

niet 1 denk ik,vintage is ook veel geloven dat het beter is of karakter heeft ofzo.

Standaard

Kan iemand mij vertellen uit welk jaar een strat met serienummer
    s988338 komt
    Volgens een fender-serienummer-site is hij gemaakt tussen 1980-1983
    kan dit ????
    Normaal gezien is s9xxxxx toch 1979 ?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GIMAJA
    Kan iemand mij vertellen uit welk jaar een strat met serienummer
    s988338 komt
    Volgens een fender-serienummer-site is hij gemaakt tussen 1980-1983
    kan dit ????
    Normaal gezien is s9xxxxx toch 1979 ?
    Ik weet niet op wat voor fender serienummer site je gekeken hebt, maar volgens

http://www.mrgearhead.com/

dateert de gitaar van ergens tussen 1978 en 1981. Dus 1980/81 komt overeen met die andere site.
    Curiouser and curiouser said Alice....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AART
    weet iemand wie de nederlandse fender importeur is?
    link a.u.b.
    www.fender.de verzorgt de import

Senior Member

Standaard

Alle specs van Fender Strats even op een rijtje

1954:
    -Ash body
    -1 piece maple neck
    -dikke u-shaped hals
    -21 frets
    -Kluson mechanieken
    -Spaghetti logo
    -6 schroefs vintage brug
    -ronde string tree

1956:
    -Alder body (behalve bij White Blonde, dan was het Ash)
    -1 piece maple neck
    -dikke v-shaped hals
    -21 frets
    -kluson mechanieken
    -spaghetti logo
    -6 schroefs vintage brug
    -butterfly string tree

1959:
    Zelfde specs als 1956, maar keuze uit 1-piece maple neck of 2-piece maple neck met rosewood toets. Verder werd 3 tone sunburst in het kleurenpakket opgenomen.

1960:
    -Alder body
    -Maple neck met rosewood toets
    -C shaped hals
    -Spaghetti logo
    -Kluson mechanieken
    -6 schroefs vintage brug
    -butterfly string tree

1965:
    -Alder body
    -Maple neck met rosewood toets
    -C shaped hals
    -CBS logo
    -Kluson mechanieken
    -6 schroefs vintage brug
    -Butterfly string tree

1967:
    -Alder body
    -Maple neck met grote headstock, keuze uit maple of rosewood toets, allebei 2 piece.
    -U shaped hals
    -groot CBS logo
    -Schaller mechanieken met F erop
    -6 schroefs vintage brug
    -butterfly string tree
    -Dots 12e fret dichter bij elkaar

1970:
    -Alder body
    -Maple neck met grote headstock, wederom keuze uit maple of rosewood toets, beide halzen 2 piece, maar mét skunk stripe op achterkant
    -U shaped hals
    -groot CBS logo
    -Serienummer op headstock ipv neckplate
    -Trussrod afstelling bij headstock
    -2 string trees
    -Dots 12e fret dichter bij elkaar
    -6 schroefs vintage brug
    -Schaller mechanieken met F logo
    -3 schroefs halsbevestiging

1977:
    Zelfe specs als 1970 alleen nu zwarte plastic parts.

Begin jaren 80 kreeg de Strat een 2 punts brug met dikke zadels, 22 frets, headstock uit '65, logo uit '65 en gesloten Schaller mechanieken. In deze periode kwamen er veel meer modellen uit, zoveel dat het teveel is om hier op te sommen en ook zijn deze modellen het ook niet echt de moeite waard om hier nier te zetten, omdat ze vrij slecht waren.

Begin jaren 90 ging de Strat weer terug naar pre-cbs logo en vintage spaghetti logo. In die periode is er ook wat veranders aan de elektronica, zoals Deltatone pickups en het laatste jaar het S1 switching systeem.

De lak was tot 1970 Nitrocellulose, na dat jaar werd het Polyurethaan, wat wat dikker en sterker was. Tegenwoord zit er ook Poly op, maar dan nog dikker.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten