Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3
    Senior Member

Standaard Stratocaster alnico elementen: staggered of niet?

Ik heb onlangs een 2e-hands Fender Standard Stratocaster uit 1999 (Mexico) aangeschaft met daarop de originele keramische staggered hals- en midden single coils en een Seymour Duncan Hot Rails brugelement. Bevallen me allemaal niet eigenlijk, vooral de singlecoils klinken me te stijl en te hard in vergelijking met de non-staggered Alnico 5's in mijn American Standard uit 1997.
    En dat is niet vanwege de pots, want die zijn nog gewoon 250kOhm, ondanks de Hot Rails (die dan ook wat doffig klinkt).
    Dus ik wil er graag een setje Alnico's in zetten.

De toets heeft een 9,5" radius, net als die van mijn American Standard. Ik ken de geschiedenis en het hoe en waarom van de staggered elementen en ik weet dat de latere staggered elementen ietsje aangepast zijn aan een niet-omwonden G-snaar.

Bij mijn weten is er nooit bezwaar gemaakt tegen de non-staggered elementen van de American Standard serie, maar toch levert Fender blijkbaar tegenwoordig alleen staggered elementen, los èn op de gitaren. Is dat alleen omdat "vintage" beter verkoopt of omdat de klank toch beter gevonden wordt?
    Ook verreweg de meeste elementenleveranciers leveren voornamelijk- of uitsluitend staggered elementen. Bare Knuckle is een duidelijke uitzondering en die elementen staan toch heel goed bekend.
    Kortom; ik wil graag jullie meningen en ervaringen.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Senior Member

Standaard

Wat Fender betreft, de pickups op de standaard 9.5 radius hebben de magneethoogte daarop aangepast, modern staggered heet dat.
    Fender gebruikte flat polepieces trouwens eerder dan staggered kwa telecaster, een tellie vindt staggerd weer modern.
    Bij mijn weten hebben merken als Dimarzio, Lollar en Duncan vaak staggered en non staggered uitvoeringen van dezelfde pickup, gewoon omdat de vraag er voor is.

Kwa klank maakt het allemaal niks uit, kwa onderling volume wellicht maar dat valt allemaal in het niet bij parameters als snaardikte en pickup locatie, iets waar vintage helemaal niks aan doet. En dan heb je het nog niet eens over bending gehad waarbij de snaar tussen 2 polepieces geduwd wordt.

Maar goed, het is een beetje een quirk oplossen waar we allemaal gewend aan zijn.
    Laatst gewijzigd door Pepe; Vandaag om 14:49

Senior Member

Standaard

Dat de eerste Telecasters nog non-staggered steel guitar elementen hadden wist ik.
    Mijn oude Tele heeft een staggered brug-element maar het pooltje onder de G-snaar is door een vorige eigenaar een beetje afgevijld, mijn Squier ProTone Tele heeft een non-staggered brugelement met pooltjes die er gek genoeg tòch bovenuit steken.

Lollar maakt zijn stratocaster elementen voor zover ik weet standaard non-staggered vanwege betere balans en signaal-ruis, https://www.lollarguitars.com/flat-p...staggered-pole
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten