Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 22 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 219
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ja, dat is wat ik bedoelde. Maar let wel, ik ben geen ervaringsdeskundige , mijn gedachte was alleen dat je, gezien de nerflijnen van het hout, een langslijn wellicht minder goed ziet dan een dwarse. Nadeel is alleen dat het wel lange langslijnen worden....hopelijk kan een bedreven bouwer hier wat meer over zeggen.
    En ik heb pas nog iets vergelijkbaars gedaan met de kopfineer van een hals die ik aan het bouwen ben: ‘fineer’ gezaagd, glad gemaakt, uitgesneden en verlijmd, en op de kop geplakt. Dus dit snap ik wel ongeveer. <Famous Last Words ???>

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Dit ga ik gewoon doen !
    Niet vergeten om eerst dat kanaaltje nog even door te frezen naar de pickup cavity!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Niet vergeten om eerst dat kanaaltje nog even door te frezen naar de pickup cavity!
    Haha nee hoor, na alle ellende

Senior Member

Standaard

Ik kreeg in een ander forum nog een prima tip: als ik het stuk dat ik er in lijm, en de gleuf waar het in komt, iets taps maak, kan ik dat stuk heel mooi strak in die gleuf tikken. Op de foto’s is dat enorm overdreven, maar een verschil van een millimeter zou al genoeg zijn (mits alle randen kaarsrecht zijn).

Taps stukje gebookmatcht hout:

Als dat op z’n plaats zit klem je daar twee latten langs om de bovenfrees te geleiden:

Nu kan je tussen brug en pickup langs de twee latten uitfrezen. Daarna tik je het plankje met lijm voorzichtig in de tapse gleuf, klemmen, drogen en afwerken. Mooie truuk toch ?

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 6 mei 2019 om 12:10

Senior Member

Standaard

Ik heb het tapse plankje gemaakt. De twee helften zijn bij de brug ieder 1 mm smaller dan bij de pickup. Eerst heb ik de twee helften glad geschuurd on de nerf goed te kunnen zien, en om een glad lijmoppervlak te krijgen.

Secondenlijm-en-afplaktape-truuk:

Schuren met 80 en 240 grit:

Markeren welk stuk waar moet zitten:

Senior Member

Standaard

Daarna sneed ik twee tapse stukjes uit de gebookmatchte helften. Om een kaarsrechte ‘zaagsnede’ te krijgen gaat dat in dun hout het best met een scherp hobby-mes langs een liniaal.

De uitgesneden zijkanten exact recht schuren op mijn schuurblok.

Het tapse stuk:

Als dat stuk precies op de goede plek ligt kan ik er latten langs leggen om later de bovenfrees langs te sturen. Zo krijgt het gat precies dezelfde afmetingen als het tapse plankje.
    Het plankje is mu ongeveer 3,5 mm dik, dus de bovenfrees gaat 3 mm diep.
    Om de latten niet te hoeven klemmen gebruik ik weer de afplaktape-en-secondenlijm-truuk.

Onder de brug laat ik wat ruimte om het plankje in de tapse ruimte te kunnen tikken.

Het resultaat van vandaag. Morgen frezen ! Misschien probeer ik alles eerst even uit op een stuk afvalhout ...

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 6 mei 2019 om 18:16

Senior Member

Standaard

Ik had nog wat tijd om het hele verhaal even uit te proberen. Dat is gelukt ! Ik moet alleen uitkijken dat ik mijn bovenfrees niet te diep instel.

Het tapse latje op een stuk afvalhout.

De geleidelatten voor de frees bevestig ik strak langs het latje. Dat haal ik daarna weg.

En toen was het tijd om te frezen.

De holte waar het latje in komt. Mijn bovenfrees heeft een erg basale diepte-instelling, dus daar moet ik voorzichtig mee zijn. Ik heb de diepte op de frees ingesteld op 3 mm, maar toen ik de diepte achteraf mat was die 3,7 mm. Het gat is nu net zo diep als het opvul-latje. Ik moet morgen eerst een testje frezen voor ik in de gitaar begin te hakken.

De zijkanten passen precies, door de wigvorm van de patch. Weer wat geleerd !

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 6 mei 2019 om 22:04

Senior Member

Standaard

Ok, wish me luck. Ik ga de body repareren.

Afplaktape en superglue.

Geleidelatten voor de bovenfrees.

Frezen tot de goeie diepte. Ik heb dat eerst op een stuk afvalhout geprobeerd.

De Gleuf.

Het past !

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 mei 2019 om 15:04

Senior Member

Standaard

De gleuf schoonmaken.

Ik moet natuurlijk wel zorgen dat het kanaal voor de kabels open blijft.

Een droge test voor het klemmen.

Point of no return: Lijm !

En nou kunnen we alleen maar wachten ... Wat een klus voor zo’n klein k$tgaatje.

Senior Member

Standaard

De lijm is droog: Het Uur Van De Waarheid.

Schuren en een beetje schaven.

Er zit wat kleurverschil tussen de verse patch en de rest van de body. Daglicht gaat dat gelijktrekken.

Ik ben er blij mee !

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten