grizzly, die Will zegt ergens dat ie tonewood blijft gebruiken oa omwille van de sustain. we moeten de sustain dus afzonderlijk zien van de klank, of hoe zit dat? tja, zo heb je natuurlijk altijd gelijk![]()
grizzly, die Will zegt ergens dat ie tonewood blijft gebruiken oa omwille van de sustain. we moeten de sustain dus afzonderlijk zien van de klank, of hoe zit dat? tja, zo heb je natuurlijk altijd gelijk![]()
Laatst gewijzigd door barno; 14 maart 2015 om 17:35
Laten we de erg minieme verschillen die hoorbaar zijn in het toonhout eens uitvergroten en dit toonhout plaatselijk vervangen door een resonator. Wanneer klank dan toch 100% pickup is zou je geen verschil mogen horen tussen een 'gewone' Telecaster en eenzelfde exemplaar in resonator uitvoering, toch?
Oordeel zelf:
Nah, je moet wel verschil maken tussen materiaal en bouwwijze.
Het verschil zit hem dan in solid of partal holowbody en dat ga je natuurlijk wel horen, daarom hebben we het hier ook niet over de klassieke of akoestische gitaren.
Waar de toon voor een overgroot deel door de klankkast geproduceerd wordt, ik zal dan ook niet beweren dat het materiaal voor deze gitaren er niet toe doet.
bij klankkast gitaren maakt de bouwwijze of materiaal keuze wel degelijk verschil.
"Ik ben wie ik ben.
Wie ik ben is wat jij ziet.
Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"
Okee, wanneer we dan deze redenering doortrekken, kunnen we dan stellen dat de ene houtsoort iets meer 'solid' klinkt, terwijl een andere soort dan weer meer richting 'hollow body' gaat?
De ene boom is de andere niet.
Niet één stuk hout is hetzelfde als een ander stuk hout,ook niet van dezelfde soort hout.
![]()
Gitaar naar keuze -> 3 meter kabel -> versterker
Soms op smaak gebracht met één of meerdere effecten naar keuze.
Ik meen me te herinneren, dat hij het in geval van sustain meer had over het massieve blok metaal van de brug.
Daardoor werd de massa van de trillingen weerkaatst en terug gereflecteerd in de de snaar. Dat was hetgeen hij bedoelde met sustain.
Een of andere super hoogleraar Natuurkunde had de tijd genomen om hem te wijzen op een kleine variatie in zijn berekeningen.
Dat was de mate van absorptie bij een bepaalde frequentie. Door die absorptie zou er minder sustain kunnen ontstaan. Dat was geloof ik de reden dat hij in geval van fretboards liever koos voor de meest harde en minst absorberende houtsoort.
Hij zij er echter tevens bij, dat het effect echter zo minimaal was, dat het uiteindelijk verwaarloosbaar bleef.
De natuurkundige berekeningen zijn echt wel gedegen. Daar kon ook die super natuurkundige geen fouten in ontdekken.
Wat eigenlijk de belangrijkste vraag moet zijn in deze materie, is of een pickup instaat is om geluidsgolven te registreren en vervolgens omzet in een Sinusgolf.
Hij gaf daarover aan, dat oude en/of slecht gemaakte pickups (niet gepot) kunnen bewegen in de koperen windingen.
Daardoor kunnen soms de trillingen in het materiaal er voor zorgen dat de pickups mee resoneren hetgeen zichtbaar en dus hoorbaar wordt op de sinus golf.
Moderne pickups zijn echter helemaal geseald en bewegen niet meer. dit zou dus uitsluiten dat geluidsgolven/trillingen worden opgepikt door de pickups.
Heren, de vraag gaat over elektrische gitaren, dat wil zeggen met een pickup.
Het gaat in deze discussie NIET over semie akoestisch/akoestisch/resonator/hollowbody gitaren. Waarom? omdat in akoestische gitaren het gaat over geluidsgolven, het in beweging zetten van lucht...... en dus niet een elektrische golf.
Wij hebben het over een elektrisch versterkte massieve gitaar.
Wanneer je de brug op een verende ondergrond zet, kan zijn op een dunne hollowbody en plaatje blik of een ander soort veer, krijg je een compleet andere factor in je spel.
Dan ben je een deel van de snaar trillingen aan het wijzigen en die lopen vervolgens weer over je pickup die vervolgens weer anders gaat reageren.
De voornaamste variabele waarden zijn de nut, de brug, de snaren en de pickup. Zolang de gitaar zelf star blijft (hals en body) verander je niets aan die variabelen.
Laatst gewijzigd door grizzly; 14 maart 2015 om 19:47
Juistem goed samengevat.
"Ik ben wie ik ben.
Wie ik ben is wat jij ziet.
Wat jij ziet is wat jij oordeelt.
Maar wat jij (ver)oordeelt, dat ben ik niet......"
En eehhhh voor wie het nog niet had begrepen,
welke van de 2 sound tests is de houten gitaar en welke is de BETONNEN gitaar?
Hoe zou dan het verschil klinken tussen een massief Essen en een massief Kersen gitaar?
En houdt er aub rekening mee, dat ALS er al een serieus verschil te horen is, moet er ook rekening mee gehouden worden, dat het nooit helemaal 100% exact mogelijk is om de juiste snaarspanning, plaats van brug/nut/pickup en bevestigingen te krijgen. Dus enige verschil zal door deze variabelen altijd aanwezig zijn.
Laatst gewijzigd door grizzly; 14 maart 2015 om 20:07
Favorieten/bladwijzers