Mijn theorie was dat de frequentieafhankelijke capaciteit eventueel voor klankverschil zorgt tussen verschillende caps.
Mijn theorie was dat de frequentieafhankelijke capaciteit eventueel voor klankverschil zorgt tussen verschillende caps.
Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
Aangeboden: niets
Volgens de grafiek is de capaciteit bij 10.000Hz 1% lager dan bij 100 Hz. Lijkt me geklier in de marge, maar je weet nooit. Zijn dan echt alle caps hetzelfde?
![]()
Een cap veranderd niet van capaciteit onder invloed van aanwezige frequentie of spanning muv een varicap. Marges hebben daar niks mee te maken.
En denk nou niet dat een varicap ineens interessant is om mee te experimenteren want die zijn alleen interessant voor hf toepassingen.
Maar zijn de goedkope plasticjes bij de electronica-winkel net zo goed als Mallory's, Sozo's, Orangedrops?
Ik denk dat de heren technici hier het niet weten, met als gevolg dat hobbyisten het mikpunt zijn van hoon en spot bij de genoemde fabrikanten. 'Zie die lummels eens super-overpriced caps aanschaffen'.
Precies dat ja! Haha. Als je amps wilt bouwen zou je eigenlijk zo'n assortiment polyprops via ebay uit china moeten halen. Kun je voor een prikkie naar hartelust experimenteren.
Pak anders gewoon een keer zo'n draaischakelaar. Leg er een 22n sozo aan, een 10n sozo, een goedkope 22n en 10n polyprop of polyet. Kun je t zelf horen.![]()
Zoals Fred ook aangeeft..... en daarnaast.... meten is weten..... maar dat is helaas een steeds meer verdwijnend verschijnsel lijkt het en vallen we terug op "ik denk" "ik meen" "ik geloof" wat eigenlijk betekent... "Ik heb geen idee en hoop dat anderen mij een richting geven" ........
Nou ja, anyhoe, ik ga voor Mallory's, axiaal en betaalbaar.
Dus dure caps zijn onzin!
Toch nog een goede daad verricht vandaag.
Favorieten/bladwijzers