Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 52
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    interessante en leuke manier van bouwen!
    ziet er tof uit!
    no life without music

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Cool. Hoe klinkt ie?
    Nou ehh.. Poging 1:
    Setje .012 snaren er op, brugkam recht, topkam een beetje op de gok: Alle open snaren klonken geweldig, mooi geluid, verrassend evenwichtig alleen niet veel volume, maar het volume is redelijk vergelijkbaar met het "voorbeeld". Van Parlor-formaat moet je geen bak herrie verwachten. Bespeelbaarheid ruk en de intonatie is bruikbaar, maar niet geweldig. Actie is veel te hoog en de topkam uitvijlen kan ook geen kwaad.

    Dus retour bouwtafel:
    brugkam 2 mm verlaagd en de radius meer mee laten lopen met de toets. Topkam uitgevijld, halspen iets gelost.
    Poging 2: Prima bespeelbaar, mooi geluid, rare ratel bij de brugkam bij het spelen van willekeurig welke noot op de derde snaar... intonatie vergelijkbaar met poging 1.

    retour tafel, snaren er af: er zit niets los, maar de vrij brede benen brugkam is vlak van boven, de snaren steunen af op de achterrand en trillen tegen de voorrand en dat uit zich als die ratel. Intonatie kan nog steeds beter, dus de snaarposities afgetekend en de kam plaatselijk afgeschuind. Snaren weer gemonteerd.

    Resultaat: Ratel is weg, intonatie een stuk beter, Nog altijd een prima evenwichtig geluid. Helder zonder scherp te worden en met duidelijke bassen die niet overheersen. Bovendien blijkt het nu een ontzettend lekker spelend gitaartje te zijn. Fysiek mooi in balans: (blijft zonder verdere ondersteuning op mijn been liggen) en de halsvorm met het wat vlakkere fretboard(dat was een bewuste keuze, zie post 1)ligt me ook wel, dus lekker ontspannen spelen.

    Komende dagen even kijken wat er gebeurt als eea zich "zet" onder snaarspanning en e.v.t. de halspen wat bijstellen. Een fret moet wat nagevlakt worden voor het mooie. Kan nog wel een dagje wachten: Vanavond zit ik met een grote grijns ergens op een bank mijn dubieuze pingelkunsten te vertonen
    Laatst gewijzigd door Nejra; 19 januari 2015 om 19:29

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Erg leuk! Een gave en bijzondere benadering met een fijn resultaat.. Chapeau!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #34

    Standaard

    De bijzondere bouwwijze straalt van de gitaar af. Mooie kleuren ook.
    Knap dat je dat zo hebt aangedurfd. Nog knapper dat die durf zo'n mooi resultaat heeft opgeleverd.
    Veel plezier ermee.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Heren, bedankt voor de feedback en de complimenten!!

    Inmiddels heb ik een blaar op mijn vinger en ben ik tot de conclusie gekomen dat gitaren bouwen een stuk veiliger is dan er op spelen
    (en dat ik beter Gitaar knutsel dan dat ik gitaar speel )

    De eerste vervolg-ideeen beginnen alweer op te borrelen, dus tot bij een volgend project!!
    Laatst gewijzigd door Nejra; 19 januari 2015 om 23:50

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.057

    Standaard

    Het is misschien een beetje vroeg, maarreeh... Komt-ie ook naar de DGBM eind oktober??? Ik wil hem graag eens in levenden lijve bewonderen!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Mooi resultaat Nejra. Heerlijk gevoel om zo tevreden te zijn met een eigen bouwsel
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Mooi project. Het is wel mooi om te zien dat er vele wegen naar Rome zijn om iets voor elkaar te krijgen.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Het is misschien een beetje vroeg, maarreeh... Komt-ie ook naar de DGBM eind oktober??? Ik wil hem graag eens in levenden lijve bewonderen!
    Misschien. Klinkt wel leuke die gitaarbouwersmeeting, maar oktober is nog een eind weg.....

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2013
    Locatie
    Midden Nederland
    Berichten
    273

    Exclamation

    Allereerst een paar plaatjes bij de afsluitende actie:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nejra Bekijk bericht
    Intonatie kan nog steeds beter, dus de snaarposities afgetekend en de kam plaatselijk afgeschuind.
    En dat ziet er dus zo uit:




    Tot slot een kleine re-capitulatie na het eerste enthousiasme. Dit was de bedoeling:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nejra Bekijk bericht
    "Ik wilde eens een andere manier van opbouwen uitproberen: Met voor- en achterblad een soort "Frame" opbouwen waar de hals en fretboard op komen. Afsluitend wil ik daar de zijkanten op vormen en verlijmen ipv andersom. De buitenmaten en mensuurlengte heb ik "geleend" van een parlor, de interne constructie is deels geleend van andere ontwerpen en deels beredeneerd "op goed gevoel".
    Omdat dit vooral een project voor de lol van het bouwen is en de uitkomst door bovenstaande onzeker heb ik geen dure houtsoorten gebruikt en zitten er een aantal onderdelen van ongebruikelijk hout in omdat ik dat toevallig nog had liggen. Zo is de kop van een oud stuk grenen kastplank gemaakt en bestaan de "afstandsblokken" tussen voor- en achterblad uit bouwmarkt-vuren, net als de "hak"onderaan de hals. Dat het mogelijk niet bepaald een topinstrument oplevert is iets waar ik mee kan leven leven; het gaat me nu om het bouwconcept. Valt het eindresultaat tegen dan heb ik in ieder geval een paar weken lekker geknutseld, is het een bruikbaar instrument dan is het een leuke bonus."
    En met het inzicht van nu:

    -De bouwmethode op zich werkte prima. Of het voor anderen ook lekker werkt weet ik niet, maar Ik zou het denk ik gerust nog een keer zo aanpakken.
    -Vurenhout is een ondergewaardeerd materiaal.
    - De D-box constructie bij de hals is verrassend stijf. De Truss-rod doet niet veel, de snaarspanning op zijn beurt ook niet: De hals blijft hardnekkig recht. Ik weet niet of/wat de hals gaat doen in de loop van de tijd, dat wordt een kwestie van afwachten. Het blijft bouwmarkt hout.
    - ik heb de zangbalkjes licht uitvoerd en volstaan met een enkelvoudige cross-bracing op het voorblad. Voor een parlor icm finger-style spelen gaat dat prima. Consequentie is dat eea verhoudingsgewijs veel geluid geeft bij een lichte aanslag, maar dat bij wat zwaarder werk er eea wat begint te resoneren. Wel heel makkelijk om veel dynamiek in het geluid te leggen. Heel anders dan mijn PN15 die als voorbeeld voor de buitenmaten heeft gediend en die meer een soort aan/uit karakter heeft (en een veel hardere aanslag wil hebben). Maximaal volume is niet heel groot. Geen probleem voor in de huiskamer en voor mijn manier van spelen, maar voor een zaaltje heb je al snel versterking nodig. Wel een beetje Parlor-eigen natuurlijk.
    - Sustain: Of het ligt aan de halsconstructie of aan de lichte bracing weet ik niet. zal beiden helpen denk ik, maar een aanslag klinkt erg lang door. Afdempen is echt noodzaak (met name bij open snaren) anders houd je een onduidelijke bak gegalm over.
    - Toon: zoals eerder aangegeven: klinkt mooi evenwichtig, alle tonen ongeveer even hard bij gelijke aanslag, klank eigenlijk ook best oke voor zoveel vreemd hout. Klank is helder, maar niet schel of scherp en redelijk vol, maar niet overdreven. Er zit wel een heel karakteristiek geluid in. Lastig beschrijven, maar ik ken weinig gitaren die het zelfde "stemgeluid" hebben. Ik ken ook geen andere acoustische gitaren met een meranti/vuren D-box hals en een populier-achtig voorblad. Zou er zomaar ook iets mee te maken kunnen hebben


    Paar details om het af te leren:











 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top