, zat erop te wachten
. Mag graag wat in de toekomst spacen
.
Wordt ook weer een projectje op zich, ivm eventuele opwarming van het chassis zal dat met een transistor in de schakeling moeten gebeuren?Don't bother, doe ik waarschijnlijk niet, nergens voor nodig
.
Over dit ding, ga 'm grondig herbouwen, oa die rare kathodeschakeling van V1b gaat eruit. Kost schaarse ruimte en ik zou niet weten waar die goed voor is. Wordt overigens in diverse 'mods voor de AC4' aanbevolen.
Even een algemeen vraagje over de bias/instelling van de EL84. De uitgang van de OT is origineel aangesloten op 2,5 ohm. Nu op 4 ohm en het viel me op toen ik hem even op een 8 ohm speaker had, te brom heviger was.
Met het volume dicht heeft ie nauwelijks brom, maar je hoort wel dat ie aanstaat. Zou je op één of andere manier een meer optimale primaire/secundaire impedantie verhouding kunnen krijgen, behalve misschien door een dikke weerstand parallel aan de luidsprekeruitgang?
Laat ook maar, ga eerst met de voorversterker bezig.
Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
Aangeboden: niets
Hoe hoger de impedantie hoe hoger de spanning, logisch dat je meer geluid hoort toch! Gaat alleen op voor een laag percentage van het totale vermogen. Denk niet hoe hoger mijn impedantie hoe meer output want die vlieger gaat niet op.
Hoge impedantie > hoge spanning lage stroom.
Lage impedantie > lage spanning hoge stroom.
Op een hogere impedantie aansluiting zal dus altijd een hogere spanning staan.
Als je een 4 ohm speaker op een 2.5 ohm aansluiting gebruikt heeft de versterker geen moeite om de spanning te leveren die bij de 2.5 ohm aansluiting hoort maar de spanning is lager dan op de 4 ohm aansluiting. Door de lagere spanning is de stroom door de speaker ook lager dus je bent een stuk vermogen kwijt. Gevaar voor vonkoverslag en niet het maximale rendement.
Bij een 4 ohm speaker aan een 4 ohm tap is hogere (juiste) spanning en daardoor een hogere (juiste) stroom, meest ideale situatie met maximaal rendement.
Bij een 8 ohm tap zou de spanning weer omhoog gaan en daarom de stroom ook echter de eindtrap kan die stroom niet leveren en de spanning stort in. Ook geen ideale situatie dus met extra slijtage en rendementsverlies.
Weet echt niet hoe ik het anders moet brengen![]()
Loadlijnen..... het gaat gewoon om loadlijnen.... Bij een hogere impedantie.... krijg je een vlakkere lijn.... wordt de oppervlakte van de driehoek (Va_bij I0 - Vg1 = 0 - Va_bij_Vg1 = 0) groter. Dus meer power in de trafo = meer power uit de trafo. Totdat je voorbij de knik van de Pentode (bij Vg1=0) bent... dan begin je met inductie spikes te genereren.
Wij moeten toch een oneindig geduld hebben he![]()
Favorieten/bladwijzers