Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 678
Weergegeven resultaten: 71 t/m 76 van 76

Standaard

Jee, prima geluid over de 2x12, erg luid. Wel (weer) wat brom. Misschien door het lage rendement van de radiospeakers dat het niet opviel. Of zou het door de impedantie mismatch (4 ohm luidspreker, 2,5 ohm trafo) kunnen komen?
    Hoe dan ook, nog één nieuwe 10uF filtercap bij de ingangstrap kopen, vergeten aan te schaffen, zit nu een 25 jaar oude 33uF in, en misschien de gloeispanning gelijkrichten.
    Voorlopig zeer tevreden.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Standaard

Even een vraag over het gelijkrichten van de gloeispanning.

Kan alleen maar schakelingen vinden met een spanningsregelaar. Ergens las ik om de gelijkgerichte spanning te laten dalen met diodes in serie in het gloeistroom circuit, maar dit werd niet nader toegelicht.
    Hoe pak je dat aan? Hoeveel spanning valt er over en hoe sluit je ze aan?

Of is het praktischer om een (paar) flinke weerstand(en) te gebruiken? De stroom is maar iets meer dan 1A.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Of is het praktischer om een (paar) flinke weerstand(en) te gebruiken? De stroom is maar iets meer dan 1A.
    Hangt er van af hoeveel spanning je kwijt wil. Bij diode's heb je het voordeel dat de spanning welke daarover valt redelijk vastligt ongeacht de stroom. Zou je zo'n 0.7V of een veelvoud daarvan willen wegwerken zijn diode's een mooie oplossing. Wil je meer dan enkele volts wegwerken komen weerstanden eerder in aanmerking maar houd er rekening mee dat hoe meer spanning er over is hoe meer vermogen je gaat verspillen. Geef maar wat meer uitleg over je probleem dan kunnen we kijken wat de beste oplossing is.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

De brom is wat mij betreft al acceptabel, ben niet zo brom-kritisch, maar ik wil het helemaal in orde hebben. Het is 50Hz, daar ben ik zeker van. Ga zo meteen een nieuw elco'tje halen voor de eerste trap, zal kijken of dat nog wat uitmaakt.

Tis tamelijk chaotisch bedraad ivm de beschikbare ruimte. Veel zwevende signaalvoerende leidingen, bijvoorbeeld koppelcaps rechtstreeks naar potmeters, en het toonfilter idem. Die pikken natuurlijk eenvoudig brom op.

Er zijn geen aardlussen, maar ik heb een vraag over de massa aansluiting. Vanaf de ingang loopt er een afgeschermde draad naar het stuurrooster van de eerste trap (68K op de buisvoet en 1M over de ingangsjack), die zich bevindt aan de andere kant van de versterker. De massadraad ook, want die is geaard aan de kathode schakeling van de eerste trap, welke op het bordje vlakbij de buisvoet zit. Vroeg me af of deze massadraad ook brom zou kunnen oppikken?
    Laatst gewijzigd door tommus42; 1 september 2014 om 15:27

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Vroeg me af of deze massadraad ook brom zou kunnen oppikken?
    Oppikken niet maar het is wel heel gevaarlijk om aardpunten zover weg te hebben. Er kunnen aanzienliijke verschillen (enkele mV) in aardpotentiaal optreden welke vrolijk worden meeversterkt.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ik bedoelde ik dat het gitaarsignaal (afgeschermd) en de nul, massa, of min, hoe noem je het eigenlijk, van het gitaarsignaal (niet afgeschermd) naar de ingangstrap lopen, en daar geaard is (aan de kathode). Dit is aan de andere kant binnen het chassis. De ingangsjack is geisoleerd van het chassis. Maar die leiding kan dus geen brom oppikken, bedankt.

Verder is ie geaard in volgorde van het signaal: ingangstrap (elco van boven de anodeweerstand naar onder de kathode weerstand), toonregeling en volume zit daar ook aan; tweede trap; 'bias weerstand'; schermrooster; eindtrafo (B+).
    Aan de kathode van de EL84 zit ook de centertap van de hoogspanningswikkeling, en van daaruit aan het chassis. De aarde van de netaansluiting zit ook daar aan het chassis.

Maar het probleem is opgelost met de nieuwe elco, weg brom!

Echter, het ding lijkt meer op het scheurkanaal van een Marshall dan op een Vox. Wel een prima, volle toon, geen fizzy geluid. Dit begint al met het volume op één. Ook sterft de toon niet mooi/goed uit. Lijkt op het geluid dat je krijgt als je een akkoord aanslaat en de versterker uitzet. Zou dit met de lage spanning van de voorversterker te maken hebben?

Zou mooi zijn als ie lang clean blijft en pas met het volume op acht ofzo zou gaan scheuren. Misschien een idee om R1 (220K, tussen V1a en V1b, voor de volumepot) te verhogen naar 1M?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten