Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 56
    Senior Member

Standaard

Een lespaul is niet sterk genoeg, die kan in een koffer breken als die voorover valt !
    En je hebt veel meer hout verlies !

Ik vind de scarfjoint in de kop het mooiste, dan verdwijnt dat bijna volledig.
    En volgens mij ook steviger: kleiner lijmoppervlak met semi kopshout. En de houtdraad van de nek loopt door in de kop. Waar zijn die sustain afficonados als je ze nodig hebt !
    Er hangen ook maar 2 snaren niet meer aan vast, de rest van de scarf wordt ook nog eens verstevigd doordat er tuners door lopen, en vaak zit er nog kop beleg over !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Een lespaul is niet sterk genoeg, die kan in een koffer breken als die voorover valt !

Ik vind de scarfjoint in de kop het mooiste, dan verdwijnt dat bijna volledig.
    En volgens mij ook steviger: kleiner lijmoppervlak met semi kopshout. En de houtdraad van de nek loopt door in de kop. Waar zijn die sustain afficonados als je ze nodig hebt !
    Er hangen ook maar 2 snaren niet meer aan vast, de rest van de scarf wordt ook nog eens verstevigd doordat er tuners door lopen, en vaak zit er nog kop beleg over !

s.
    Dat klinkt inderdaad heel logisch allemaal, had ik niet aan gedacht
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Helemaal gelijk Stijn! Ik ben er ook geen voorstander van!

En nu op naar de updates! Even een shot van de kop zoals die uit de klemmen kwam. De lijnen zijn goed gelukt

Op deze foto heb ik de kop een stuk smaller gemaakt zodat er aan beide kanten een stuk mahonie tegenaan gelijmd kan worden. Op deze manier wordt de scarfjoint ook vanaf het zij-aanzicht onzichtbaar. Daarnaast is mijn stuk khaya mahonie echt superlicht en haal ik zo wat gewicht uit de kop, want pallisander is een stukkie zwaarder. Misschien wat overdreven, maar de schaller lockingtuners wegen echt veel voor tuners

En toen weer verder met de body. Ik volg braaf het origineel, dus er moet een faux binding komen!
    Eerst maar eens zorgen dat de rand van het esdoorn over even dik is:

Even een oude jig ontstoft. Het ziet er heftig uit, maar het is niks anders dan een houder voor de bovenfrees die ik op de onderkant van mijn freesbakkie heb vastgezet. Dat moest wel, want dat was het enige echt vlakke oppervlak wat ik kon vonden.... mijn werkbank is zo krom als een hoepel.... En een vlak oppervlak is hiervoor essentieel!!! Anders wordt het niet overal gelijk!

Dichtbij-upje

Dan wordt het toch tijd om de carve uit tekenen

Lekker makkelijk dat deze al op de mal zaten van cocobolo. Hoewel niet de hele carve er op staat. Echter, met een beetje creativiteit kom je er wel

Op naar de volgende post!
    d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars

Senior Member

Standaard

En weer verder
    Na de carve te hebben getekend begonnen met de ..... (hoe heet dat ook alweer??)..... Zie foto:

Dit heb ik gedaan met een schuurrol in mn nieuwe Gamma boormachinetje. Fluitje van een cent op deze manier.
    En toen........... ging de deurbel........

Verrassing!

Elementjes
    Wat kan ik er van zeggen..... 'Ziet er goed uit?'
    Had ze maandagavond bij thomann besteld en woensdagochtend had ik ze al in huis. Dat ging lekker vlot

en dan weer aan het werk:

Een begin van de carve gemaakt en nu is het wachten tot mn setje minischaafjes aankomt. Over die schaafjes gesproken, misschien is dit wel een goed tip. Ik ben namelijk een hele tijd op zoek geweest naar redelijk geprijsde minischaafjes (of vioolmakersschaven). Maar waar je toch elke keer op uitkomt, dat zijn van die Ibex schaven. Erg mooi, maar ook wel erg mooi voor zoiets kleins. Eigenlijk had ik al besloten om er maar een aan te schaffen, tot ik deze per toeval tegenkwam:

Dit setje kost 80 euro en je kan ze kopen bij http://www.best-eurospruce.com/.
    Je kan ze bestellen met een platte bodem en (in tegenstelling tot wat op de site staat) met een bolle bodem. De platte bodem kun je makkelijk met een schuurband zelf bol/rond maken als je niet alleen maar bolle schaafjes wil.
    Toevallig gaat een collega van mij binnenkort een viool bouwen en wilde hij ook wel een setje. Dus heb ik een plat en een bol setje gekocht. Dan hebben we allebei twee bolle en twee platte schaafjes.

Dusssss... goodnight!

Senior Member

Standaard

Ik wil je topic niet vervuilen maar wou toch even vragen wat eigenlijk het voordeel van een gelamineerde hals is ten opzichte van een hals uit een houtsoort. (vind m erg mooi hoor begrijp me niet verkeerd.)

Senior Member

Standaard

Bij een gelamineerde hals loopt je minder risico op werking van het hout c.q. torderen van de hals.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Standaard

+1 Stijn. De Les Paul zoals Gibson 'm bouwt wemelt van de rare (lees: ik vind ze debiel) designkeuzes, waardoor ik never nooit een 'vintage correct' LP zal bouwen (o.a. matige neck joint, slechte headstock joint, nog slechtere truss rod toegang en debiele manier van binding aanbrengen). Ik lamineer halzen vooral omdat het makkelijker is om dosse (flatsawn) hout te vinden, dat een kwartslag te draaien, en voilà, 2-delige kwartiers gezaagde hals. Vaak een extra streepje andersoortig hout ertussen, vooral om esthetische redenen, maar het kan zeker geen kwaad qua stabiliteit. Dat verzorg ik echter liever door adequaat hout uit de zoeken en carbon in de halzen te installeren.

Koopen doe ik scarf, in de kop, met een dikker fineer op de voorkant en vaak 2 of meer dunne fineerlaagjes op de achterkant (backstrap), waardoor de kop er a) prachtig uitziet en b) stukken sterker wordt. Voorbeeld:

Senior Member

Standaard

nice job! jigs voor het frezen van bindings bij carved top zijn vaak ingewikkeld, die van jou is supersimpel en dus heel goed gevonden!

over scarfed joint: tja, hoe stevig moet het zijn? ik doe het altijd met de joint onder het fretboard. Ik heb ook nog nooit een neckbreuk gezien met zo'n verbinding. Niet iedereen, ik eigenlijk nooit, gebruikt fineer op de kop. .

Senior Member

Standaard

Na bijna twee jaar heb ik de draad voor deze gitaar weer opgepakt. Hij lag eigenlijk al die tijd klaar om geschuurd, gebeitst, gelakt en geolied te worden. Andere projecten kregen telkens voorrang.
    Gisteren dus maar weer aan de slag gegaan. Grappig om te zien hoeveel geklungel er eigenlijk in deze gitaar zit. Terwijl ik 2 jaar terug toch dacht goed bezig te zijn.

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

De top heeft alvast een laagje nitro gehad om te kleur te beschermen
    Morgen nog wat zpoxy aanbrengen om de nerf te vullen en dan kan er gespoten worden. De hals gaat (muv het fineertje op de kop) in de Deense olie

Dat zpoxy werkt trouwens erg fijn om de nerf mee te vullen! Dat ga ik zeker vaker gebruiken!

Teun
    Laatst gewijzigd door teunallica; 23 februari 2014 om 02:17

Senior Member

Standaard

waw!!! toch vet project zeg

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten