Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 76

Standaard Mijn eerste zelfbouw versterker

Ik ben ook besmet...

Ik heb een aantal oude buizenradio's uit een vuilcontainer gevist en daar wil ik een versterker van bouwen.

De basis is een oude Erres RA 625. Ik heb alles eruit gesloopt, behalve de trafo's. Het is de bedoeling om een simpele versterker te bouwen op basis van 1 ECC83 en 1 EL84, geïnspireerd op de AX84, de Epiphone Valve jr e.d. De buizen en de trafo's van de radio ga ik recyclen en alles wordt op het chasis in de radio gebouwd. Ik heb een vraag over de uitgangstrafo van deze radio.

De voeding van de Erres wordt via een filter 2 keer naar de uitgangstrafo geleid. Ik vraag mij af waarom dat zo gedaan is en hoe ik de trafo moet voeden als ik een nieuw filter ga bouwen. (Het schema van de radio: http://www.vanderheem.com/product_im...5%20sd%20b.pdf)

Kan iemand mij helpen?

Arjan

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjans Bekijk bericht

Kan iemand mij helpen?

Arjan
    Ik heb zelf ook een buizenradio uit elkaar gehaald en er een gitaarversterker van gemaakt. Tof projectje!

De voedingslijn gaat langs 2 kanten door de eindtrafo: het cirkeltje (de hoogspanning) komt op de middenaftakking (2) aan. Langs de (1) kant zitten de lussen die naar de EL84 gaan.
    Langs de (3) kant zit een klein aantal 'ontbromlusjes' om ... brom tegen te gaan. Die lussen zitten in tegenfase en door deze lussen wordt alles behalve de EL84 gevoed. De 'brom' op de voeding van de EL84-kant en de 'brom' op de voeding van de rest van de radio komt zo in tegenfase te staan over de trafo en 'schakelt zichzelf uit'. Het resultaat is dat je deze brom minder door de speaker hoort.

Hoe ik dat weet? De grote jongens op het forum hier hebben het me verteld en zullen er zeker meer over kunnen zeggen

Ze hebben met toen ook aangeraden om gewoon de eindtrap van de radio, zoals hij nu is, over te nemen in de uiteindelijke gitaarversterker (inclusief voeding met EZ81)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Gaat idd een belletje rinkelen maar jij had last van modulatie op g2 van de el84.

@arjans.
    De omschrijving van psycho klopt. De EL84 word gevoed via de ene halve wikkeling en de rest van de radio door de andere helft. Deze wikkelingen zijn in tegenfase wat zorgt voor een tegengestelde opbrengst van de bromrimpel die nu eenmaal in de voeding aanwezig is. Houd eindtrafo en voeding zoveel mogelijk bij elkaar voor het beste resultaat.
    Succes met bouwen.

Senior Member

Standaard

Ook al een paar keer gedaan en het is erg leuk en leerzaam. Kan ook zeer goede resultaten opleveren. Mijn. 5watt Se oostduitse radio amp is een mooi voorbeeld.
    ik ga meelezen en hoop wat bij te kunnen dragen.

Standaard

Houd eindtrafo en voeding zoveel mogelijk bij elkaar voor het beste resultaat.
    Aha, dat verklaart ook waarom op de print van de radio de componenten van het voedingsfilter zo ongeveer tegen de eindtrafo aangebouwd zitten terwijl de voedingstrafo aan de andere kant van de radio zit. Ik snap het! (ongeveer).

Ik was al een nieuwe voeding aan het uitdenken, niet nodig dus?

Een ander punt: op de radio zitten een paar drukschakelaars als klankregeling. Op de schakelaars staan de teksten: Jazz, Concert, Spraak, Ruis en Select. Dat vraagt natuurlijk om een paar leuke mods, hebben jullie voorstellen? Ik wil de twee draaiknoppen op de radio gebruiken als Volume- en Masterpots en met de drukschakelaars verschillende klanken uit de versterker halen. Ik vraag mij echter wel af of een Volume èn een Master wel zin hebben. Misschien toch gewoon Volume en Tone en later met de drukschakelaars klooien?

Standaard

Even een update van wat ik de laatste tijd heb gedaan. Ik heb niet veel tijd voor dit projectje maar in wat verloren uurtjes heb ik het volgende uitgedacht:

Ik heb een schema getekend op basis van de Epiphone Valve Jr. Lekker simpel zodat mijn eenvoudige geest het nog kan volgen
    Het schema:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GLSYJJOC.jpg

Ik zit nog steeds een beetje te dubben over de voeding. Ik heb een aantal topics doorgelezen van andere leden die met een vergelijkbare situatie zaten. (o.a. deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...aar-een-topic) en deze: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-brom-tuurlijk) en als ik het goed begrepen heb werkt het zo:

De voedingsspanning wordt in de eindtrafo gesplitst in twee delen: een deel gaat naar de anode van de eindbuis en de rest naar de andere buizen. Doordat de rimpels op de voeding in tegenfase zijn heffen ze elkaar op, maar alleen als de stroomafnames in de goede verhouding zijn. Ik gebruik als voorversterker één ECC83 en die gaat niet zoveel stroom opnemen dat de rimpel op de stroom naar de EL84 gecompenseerd wordt. (Volgens het schema van mijn donorradio gaat er 35 mA naar de EL84 en 20 mA naar de rest). Cluseau noemt in één van de oudere topics een eenvoudige oplossing: een nieuwe B+ maken voor de EL84.

Is het dan niet handiger om een compleeet nieuwe voeding in elkaar te zetten en de EL84 te voeden vanuit de middenaftakking van de eindtrafo? De andere buis en het tweede grid van de EL84 krijgen dan een voedingspanning die niet via de eindtrafo gaat. Op deze manier wordt er niets gecompenseerd in de eindtrafo maar kan ik wel de voeding afstemmen op wat de buizen nodig hebben. Ik heb in Duncans PSU een ontwerpje gemaakt voor zo'n voeding:

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-GZJG4THT.jpg

Willen jullie eens schieten op mijn redenering en het ontwerp van de voeding?

Hieronder een paar fotootjes van het printje en het chassis. Let maar niet op de componentwaarden, het ging mij vooral om de layout.

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-PLLTJM7Z.jpg
    http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-BQ8CNJ4D.jpg
    Laatst gewijzigd door arjans; 10 februari 2014 om 16:18

Senior Member

Standaard

De eindtrap is een ogenaamde Single Ended trap. Dat betekent vwb hum, dat de rimpel deels door de uitgangstransformator naar de luidspreker wordt getransponeerd. In radio's weten ze dat te compenseren door een tegendraadse wikkeling die de rimpel tegenwerkt. In jouw schakeling gebeurt dat niet. Als je wilt experimenteren met voedingen en wat eruit komt kun je kijken naar de PSU designer op www.duncanamps.com. De downloadable software blijkt zeer nauwkeurig te zijn.
    In jouw schakeling overigens wordt de rimpel iets afgezwakt door de serie weerstand naar de EL84.
    Een vergelijkbare manier van opheffen van rimpel wordt gedaan in een PushPull eindtrap (2 eindbuizen in tegenfase). De rimpel wordt nu ook in de trafo geïnduceerd, maar door de tegenfase heffen ze elkaar op.
    Nog een andere eenvoudige manier om de voeding mooi te maken is gebruik te maken van een kleine smoorspoel (iets van 4H 100mA) VOOR de EL84. De smoorspoel werkt de AC (de rimpel) van de voeding tegen en weg is je brom.

@edit: Laat PSU maar zitten. Die had je al gevonden.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjans Bekijk bericht
    Is het dan niet handiger om een compleeet nieuwe voeding in elkaar te zetten en de EL84 te voeden vanuit de middenaftakking van de eindtrafo? De andere buis en het tweede grid van de EL84 krijgen dan een voedingspanning die niet via de eindtrafo gaat. Op deze manier wordt er niets gecompenseerd in de eindtrafo maar kan ik wel de voeding afstemmen op wat de buizen nodig hebben.
    Dat zou ik niet doen. Je maakt het jezelf alleen maar lastiger omdat je intensiever moet gaan filteren. Balans eindtrapjes hebben dit probleem niet omdat aan elke wikkeling een gelijkwaardige load hangt waardoor de rimpel volledig wordt opgeheven. Bij jouw uitgangstrafo is de load nu uit balans door het ontbreken van de rest van de ontvanger maar ik zou zeggen beter wat dan niets. G2 moet je ook aan de ontvangerzijde hangen samen met je preamp buis. R22 uit jouw schema knoop je dan aan de spoel van de OT en niet aan B1. Het scheelt gewoon in brom dus waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ben bezig met een soortgelijk projectje. Dwz de sloop van de radio is bijna voltooid, op de voeding en de uitgangstrafo na. Na dit topic gelezen te hebben, begrijp ik de volgende plaatjes, waar ik eigenlijk uitleg over wilde vragen.

Ingenieuze constructie eigenlijk, dat tegenfase principe.

Het gaat in eerste instantie ongeveer het Vox AC4 schema worden, die heeft een flinke bypass cap over een 220 ohm weerstand.
    Heb ik een vraag over, min of meer in dat verband, in het radio schema wordt een 180 ohm kathode weerstand gebruikt, zonder bypass cap. Met die 180 ohm loopt er 32mA door de EL84.
    Ehm, wat wilde ik ook alweer vragen, o ja, ongetwijfeld een noob vraag, maar de secundaire impedantie is 5 ohm. Er komt een 4 ohm luidspreker aan, is die mismatch van 20 of 25% een probleem en is die te optimaliseren door een andere waarde van de kathode te nemen?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Is geen probleem en kun je weing aan doen. Beetje lagere voedingsspanning zal gunstig uitpakken. Maak je er niet druk om met dit geringe vermogen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten