Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 37
    Senior Member

Standaard

Zo te zien is de hele body nog niet goed geschuurd.. ik zou voordat ik de kleur ga zetten eerst de hele body nog eens afblokken met korrel 220 en daarna 320.
    Wel spannend hé, zo'n eerste keer lakken?!
    Groet,

Jorik.

Standaard

Sterker nog, er is nog helemaal niets aan geschuurd.

De body heeft al een soort sealerbehandeling gehad voor hij de doos in ging. Of zo'n eerste primerlaag spuiten slim is weet ik niet, maar het maakt mooi alle oneffenheden zichtbaar. Die krimpschuurtjes bijvoorbeeld had ik op het kale hout helemaal niet gezien. Ik denk dat het meeste van deze laag er wel weer afgeschuurd gaat worden.

Ik wou verder gaan met 400, maar 220 / 320 ook maar eens proberen. Voorzichtig....

En ja, bijzonder spannend, zo'n eerste keer lakken. Ik zorg in ieder geval dat ik voldoende schuurpapier in huis heb.

Standaard

Helemaal nieuw is lakken trouwens niet meer, ik heb al een beetje geoefend op een stuk waaibomenhout.

Het is zwart en het blinkt.

Niet perfect, zeker niet goed genoeg voor een gitaar, maar ik weet nu wel ongeveer wat werkt. En vooral wat niet werkt.

Standaard

Het heerlijk avondje is gekomen. Lak spuiten lukt in deze tijd van het jaar alleen in het weekend in verband met werk enzo. Maar het is de afgelopen weken toch gelukt om er een stuk of 3 (of 4?) lagen kleur op te krijgen. Dus kan er geschuurd worden.

Korrel 600 papier met vintage schuurblok. Doorgaan tot de glimmers weg zijn. Wegblijven bij de randen. Op een paar plekken aan de zijkanten doorgeschuurd, maar dat komt wel weer goed. Het voordeel van lakken is dat er eigenlijk weinig fout kan gaan wat niet met schuurpapier en tijd is op te lossen.

Het nadeel is dat het zo ontzettend langzaam gaat. Dus tussendoor genoeg tijd gehad om de hele lak-faq door te lezen. Wat een schat aan informatie. Fred Dons is mijn held.

Hopen op 15 graden en geen wind morgen, dan gaan er weer twee lagen op.

Yeah, right....

Senior Member

Standaard

Lakken met dit weer is niet aan te raden, mede ook door de luchtvochtigheid. Je gaat dan doffe plekken in je lak krijgen.

Standaard

Dus je denkt dat 15 graden en geen wind niet gaat lukken morgen?

Fred Dons is zoals gezegd mijn held en hij lakt zelfs rond het vriespunt. Zie bijvoorbeeld hier en hier. Maar inderdaad, op mijn proefplankje had ik ook last van blushing. Ik verwarm nu de body voor boven de verwarming en de spuitbus staat een tijdje in het warme water. Het spuiten duurt hooguit een minuut of 10, daarna meteen weer naar binnen. Tot nu toe geen meer last gehad van witte waas.

Morgen nog maar eens kijken, net scheen hier de zon eventjes. Maar voor de zekerheid toch maar extra schuurpapier inslaan dus.

Er zijn trouwens ook nog andere klusjes die gedaan moesten worden. Headstock shapen:

De gaten voor de tuners zitten net iets anders dan de mal, dus de bovenfrees blijft ingepakt. Ook de tekeningen die ik op internet heb gevonden zijn net iets anders. So let's improvise. De vintage schuurblok blijkt ook geschikt om potloodlijnen te verwijderen. Ik ben dol op dingen met twee functies.

Decouperen, vijlen, schuren, vijlen, schuren, schuren.

Niks meer aan doen. Waar heb ik m'n decal papier ook alweer gelaten?

Senior Member

Standaard

Not too shabby! Ik zou de kop ook meespuiten met de rest, hoewel dat wel echt een royal PIA is.
    Gitaartjes: Danelectro Pro/GSA60/Guyatone LG50/Squier Mustang Bass
    Versterkertjes: Woodstock G-MP1/Hohner Vendetta 65/Peavey Royal 8/Orange Crush 35B

Standaard

Tja, een meegespoten kop is wel mooi, maar ik heb geen wit decal papier en wit printen lukt ook niet met mijn oeroud laserprintertje. Misschien bij #002.

Voor de achterkant van de headstock heb ik gespiekt op tdpri.

Alleen heb ik de 'outline' voor de onderste decal wat dunner gemaakt.

Mijn goudstift van de Action is dus niet watervast.
    Goud afvegen en dan maar inkleuren op de kop.

Fixeren met blanke lak. Tweede decal erop.

Niet slecht voor een eerste keer. Of eigenlijk de derde keer. De eerste keer sloeg m'n decalletje dubbel. De tweede keer had ik het goud niet goed genoeg gefixeerd. Maar ik had vier printjes.

Standaard

Terwijl ik al bezig ben aan nummer #002 en #003, al spullen in huis heb voor #004 en nadenk over #005 en #006 kreeg ik gisteren commentaar. "Je bent nu al maanden bezig, maar ik heb nog steeds geen nieuwe gitaar gezien, laat staan gehoord." Terecht natuurlijk.

De lak zal na 3 weken wel zowat uitgehard zijn. Dit is er op gegaan:

Schuren 600, 1000, 1200, 1500, 2000. M'n rechterarm voelt weer als héél lang geleden. "Schat, mag ik jou wattenschijfjes?"

Commandant 4, Scratchremover, speedshine. Zo voelde mijn rechterarm zelfs héél lang geleden niet. Bling bling. Niet zo glimmend als een PU gelakt fabrieksding, maar glimmender dan een Highway One.

En afmonteren. O ja, die stekkers...

Weg ermee.

Soldeerbout opgestart en ondertussen gelijk de elementen gemeten: brug 7.3, hals 6.8.

Afgemonteerd.

Afstellen maar.

Binnenkort nog een paar buitenfotos maken denk ik. Het is tenslotte al lente.

Senior Member

Standaard

gruwelijk.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten