Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 24 EersteEerste ... 122021222324 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 231
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat maakt niet veel uit. Ik wil je eigenlijk nog eens na laten rekenen want je doet iets fout. De primaire wikkeling is veel lager dan jij opgeeft dus je meet niet tussen de centertap en anodeaansluiting.
    Ok dus vanaf OT Centertap naar OT primair ohmse weerstand rekenen? En dan vanaf OT centertap richting OT primair (pin 3) de spanning?. Enigste verschil met mijn vorige berekening is dus de Choke die er tussen zit. Want de OT centertap is nog voor de choke aangesloten.

Edit:

V4 15.5 ohm bij 920mV = 59.4ma (0.92/15.5 x 1000)
    V5 15.5 ohm bij 920mV = 59.4ma
    v6 14.3 ohm bij 865mV = 60.4ma
    v7 14.3 ohm bij 865mV = 60.4ma

Edit: Ik meet een spanningsverlies tussen de choke van 1330 mv (1.3 volt) bij 111.2 ohm. Dus 1.33/111.2 = 11.96ma
    Laatst gewijzigd door kassie; 26 augustus 2013 om 20:04
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    ........Enigste verschil met mijn vorige berekening is dus de Choke die er tussen zit. Want de OT centertap is nog voor de choke aangesloten.
    Precies, en dat gaat dus niet goed omdat de anodestroom helemaal niet door de choke loopt en jij wel de weerstand van de choke meerekent.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Precies, en dat gaat dus niet goed omdat de anodestroom helemaal niet door de choke loopt en jij wel de weerstand van de choke meerekent.
    Zie mijn vorige poast. Bovenstaande metingen in de Edit zijn gedaan vanaf de OT centertap richting de anode (pin 3)... eerst de ohmse weerstand, en daarna de spanning.. maar dan kom ik uit op zo'n 60ma per buis...
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.

Senior Member

Standaard

Zie mijn vorige poast. Bovenstaande metingen in de Edit zijn gedaan vanaf de OT centertap richting de anode (pin 3)... eerst de ohmse weerstand, en daarna de spanning.. maar dan kom ik uit op zo'n 60ma per buis...
    Ik zag nu je edit idd maar........

60mA per buis bij 410V is ........

En je buis mag maar maximaal 23Watt verstoken? Dan ben je hem dus aan het vermoorden

Zit ik toch weer te plagen he! Kan het gewoon niet laten.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

60mA per buis?? Heb je voor iedere buis dan een aparte tap aan de trafo? Of heb je de buizen twee aan twee parallel staan waardoor je 2 maal voor niets hebt gemeten en je de stroom van twee buizen (60mA) nog even door twee moet delen....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    60mA per buis?? Heb je voor iedere buis dan een aparte tap aan de trafo? Of heb je de buizen twee aan twee parallel staan waardoor je 2 maal voor niets hebt gemeten en je de stroom van twee buizen (60mA) nog even door twee moet delen....
    Waarom zeg je het nou weer voor? Begon net leuk te worden.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Waarom zeg je het nou weer voor? Begon net leuk te worden.
    Ja ok, juist.. maar Frans.. ik heb je wat spanningen enzo gegeven.. moet ik nog wat meer doen/meten? Zie jij dingen die niet kloppen, of is het vrij normaal?

Hoe kan ik mijn PT meten of dit allemaal klopt?
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

Klopt allemaal wel hoor, als ik er tenminste van uitga dat je naast de centertap twee aansluitingen aan de trafo hebt waar 60mA door loopt. . De trafo is daar toch op afgestemd of heb je er zelf maar wat bij gezocht? De instelling van de amp is iig normaal dus ben je op een spook aan het jagen. Voordeel is wel dat je nu wat begint te leren.

Senior Member

Standaard

Klopt allemaal wel hoor, als ik er tenminste van uitga dat je naast de centertap twee aansluitingen aan de trafo hebt waar 60mA door loopt. . De trafo is daar toch op afgestemd of heb je er zelf maar wat bij gezocht? De instelling van de amp is iig normaal dus ben je op een spook aan het jagen. Voordeel is wel dat je nu wat begint te leren.
    Haha ja. 4 buizen dus inderdaad twee maal hetzelfde gemeten. Beetje dom maar wel vanzelfsprekend eigenlijk. 30ma per buis dus. De trafo is een hammond twin PT 100 watt. Dus die zou het moeten trekken inderdaad.

De lagere spanningen zijn dus verklaarbaar van een lager netvoltage dan de PT primair aansluiting? 240 op 220? Nu weet ik niet waar in Nederland er 240 uit de muur komt. Maar de afgelopen tijd hier alleen maar 220 gemeten. Soms 225, maar dan houdt het ook wel op.

Ik meet een spanning van 610vac PT secundair (zou 640 moeten zijn). Ik meet dus zo'n 400-410 op de einbuizen (pin 6). Normale spanning zou 440 moeten zijn. De spanning na de 22k dropping weerstand is echter ook beduidend lager. Ik meet op de preamp anodes zo'n 150/160 terwijl het 190 zou moeten zijn. Op de filament meet ik 5.8/5.9vac. (2 maal 100 ohm artificiele centertap weerstand aangesloten op v4). Ik meet dus op de eerste preamp buis een filament spanning van 5.8, en op de PT filament 5.9vac.

De amp klinkt verder wel OK trouwens, had ik misschien toch maar een trafo genomen met extra primaire taps om 220/230/240 te kunnen schakelen.
    Te Koop:

Senior Member

Standaard

Het zat me toch niet lekker dus heb ff vlug je post doorgelezen. Als je een 291FEX gebruikt lijkt me dat deze niet extreem warm mag worden alleen van de te leveren biasstroom. Lauw zou kunnen. De bias is slechts een kwart van wat de trafo nog moet kunnen leveren. Meet eens de onbelaste sec AC spanning. Deze zou 2x320V~ moeten zijn. Doe dan dezelfde meting belast dan zal deze spanning wat inkakken. Hoe meer hij inzakt hoe warmer de trafo zal worden maar ik vind het vreemd dat de trafo al warm wordt als hij een kwart van zijn stroom moet leveren. Warme trafo's gaan ook slechter presteren door het negatieve effect op de kopereigenschappen etc. DC moet uitkomen op 450V mits de 320V~ stand houd. Netspanning is bij mij de laatste tijd ook niet geweldig, met pijn en moeite 220V~ waar ik altijd 230V~ had. Zal wel bezuiniging zijn of het begin van een afbrokkelend europa

Ik heb nog geen schema gezien maar neem aan dat je twee silicium diodes gebruikt?

edit: onze post hebben elkaar net gekruist maar het is wel duidelijk. Meet je maar 5.8V~ gloeispanning dan zit je toch duidelijk te laag met je primaire spanning, is nix aan te doen. Je netspanning is ongeveer 91% van wat het moet zijn en vertaal je dat naar de secondaire dan kloppen ze allemaal. 450x0.91=409.5, 6.3x0.91=5.7 etc. Ik zou me er zeker niet druk om maken want er zijn er niet veel die eerst de netspanning checken voor ze inpluggen. Gewoon lekker spelen man, ding ziet er netjes uit. Gratuliere.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 27 augustus 2013 om 12:43
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten