Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41

Discussie: Opknappen Strat

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard Opknappen Strat

    In het "werkbank" topic had ik al één en ander gepost maar ik maak er toch maar even een apart topic voor aan. Altijd gemakkelijk als het nog eens uit de hand mocht lopen

    Het betreft hier de strat van m'n zoon.

    Iemand - een vorige eigenaar - heeft er zo'n Clapton kitje ingebouwd. Werkt voor geen meter en hij heeft waarschijnlijk met een botte beitel geprobeerd er een gat voor de batterij in de hakken.

    Er zit wel even wat werk in.
    1. De electronica wordt teruggebracht naar een "normale" strat configuratie
    2. Het batterij-gat wordt opgeknapt.
    3. De slagplaat wordt vernieuwd (er is een hoekje af en er zit een gat teveel in)
    4. De hals moet even recht worden gezet. Hij heeft nu een licht forward bend. Weet iemand trouwens of de imbus voor de trussrod een afwijkende / amerikaanse maat kan hebben. Volgens mij zit hij net tussen twee maten in (?)
    5. Het geheel moet worden geïntoneerd en afgesteld.







    Alvast maar even een kopie gemaakt van de slagplaat:

    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Vraag me niet welk model/type strat dit precies is want dat weet ik niet. Ik heb me nooit zo verdiept in al die verschillende strat uitvoeringen.
    Aan de hand van het serienummer kan ik opmaken dat hij in 1997/98 is gebouwd in de Corona Plant in de USA.



    Voor zover ik kan nagaan (via Google) is deze uitgerust met Lace elementen:





    Misschien kan iemand me uit de droom helpen: Waarom hebben deze elementen drie draden. Ik weet dat oranje "hot" is en via Google heb ik gelezen dat wit en groen allebei aan aarde horen. Maar, waarom 2 draden naar aarde?

    Binnenkort meer.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht


    Wat een slager, joh! Gelukkig heeft je zoon nog een thinline om op te spelen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Misschien kan iemand me uit de droom helpen: Waarom hebben deze elementen drie draden. Ik weet dat oranje "hot" is en via Google heb ik gelezen dat wit en groen allebei aan aarde horen. Maar, waarom 2 draden naar aarde?
    Ik kan inderdaad ook dit vinden:

    Lace Sensors are true single-coil pickups; however, internally they are different from classic single coils. The chief difference is that, like the pickups used on the Fender Jaguar, the coil is surrounded by metal barriers which are designed to reduce electro-magnetic interference such as power line hum. According to the manufacturer, these barriers also help concentrate the magnetic field, allowing weaker magnets to be used, which results in less string pull. Less string pull, in turn, means truer pitch and intonation, and superior sustain.
    En dit:

    Orange goes to the selector switch. White goes to ground. Don't worry about the green one. The white is grounding both the coil and the shield.
    Het lijkt dus een beetje een overbodige draad?
    DA - doet je goed!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.808

    Standaard

    Ik moet gelijk aan de strat plus denken met LC elementen en een rollernut.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.808

    Standaard

    Meet de 3 draden eens door. Ik kan me alleen maar voorstellen dat je een hot, een massa en een behuizingsdraad hebt. Als je de wikkelrichting wil omdraaien moet je de behuizing aan de andere kant van de spoel kunnen hangen om te aarden en moet deze een gescheiden aarte draad hebben,
    147-c Guitars

  7. #7

    Standaard

    Baserende op wat DarknessAwaits gequote heeft, lijkt het erop alsof de oranje draad een schakel draad is die dus naar je switch gaat. Al kan ik niet uitleggen hoe de PU dan in elkaar gedraaid is. Misschien een vraagje voor de Elektro faq.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.808

    Standaard



    Wit is ground, rood is hot. Groen is de behuizing die ook geaard moet worden.
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Doormeten van de draden zal moeilijk gaan. Ik heb niet zo'n meetapparaat en mijn inzicht in electronica is ook minimaal. Ik kan blindelings een schema volgen en solderen zonder ook maar enig idee te hebben waar ik mee bezig ben

    Oranje is ongetwijfeld hot. Het zijn ook de draden die aan de switch waren gesoldeerd. Wit en groen zaten allebei aan aarde, dus dat zal wel goed zijn. Ik vroeg me alleen af waarom ze daar twee draden voor gebruiken.

    Het zou best eens een strat plus kunnen zijn. Hij voldoet in ieder geval wel aan de omschrijving: http://en.wikipedia.org/wiki/Strat_Plus , inclusief de TBX tone control. Er zat trouwens een stereo output in. Dat zal misschien wel te maken hebben met die Clapton kit (?)

    Hij heeft inderdaad de thinline nog Rizz (z'n main axe op dit moment)
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.808

    Standaard

    Stereo plugingang is inderdaad vawege de batterij. Kijjk eens bij de rubriek pickups naar het recente topic van Lexvandoef. Daar zie je duidelijk waar de 3e draad voor is.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top