Ik frees ook met die cheapofreesjes van ecotools en eigenlijk heb ik daar niets over te klagen. Vraag me af of die tien keer duurdere festofreesjes nou zoveel beter zijn. Waarschijnlijk wel qua levensduur maar gaan ze ook 10 x zo lang mee?
Ik frees ook met die cheapofreesjes van ecotools en eigenlijk heb ik daar niets over te klagen. Vraag me af of die tien keer duurdere festofreesjes nou zoveel beter zijn. Waarschijnlijk wel qua levensduur maar gaan ze ook 10 x zo lang mee?
Ik heb ook (onder andere) zo'n goedkoop setje en dat werkt best goed. Maar voor mijn kopieerfreesje heb ik een "betere" : ik heb ook een goedkoper kopieerfreesje en daarbij maakt hij het te frezen onderwerp niet exact gelijk aan de mal, dat doet die duurdere wel exact.
Voor de cnc machine is een ander verhaal, daar gebruik ik alleen maar van die frezen met positieve en/of negatieve spiraal (en liefst positief/negatief in 1 frees bij het frezen van de mooiere houtsoorten zodat het aan weerszijden splintervrij blijft).
- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]
Volgens mij zijn er boven de 10mm geen oneven maten houtboren... ze zullen er vast wel zijn maar ik heb ze nog niet gevonden.. Ik heb steeds een 13mm nodig en die is er dus gewoon niet in houtspiraalboor...
Ik dacht dat dus ook, maar een van de reacties verwees naar bol.com en inderdaad, daar is ook gewoon 13mm te krijgen
spiraalboor
speedboor
Edit : ook als slangenboor bij diverse te krijgen
slangenboor
...en ook als forstner boor
forstnerboor
Mijn boortje van 11mm is dus een forstner boor en ik ben wel onder de indruk van de nauwkeurigheid. Ook is het centreerpuntje tenminste een echte punt en niet (zoals bij een speedboor) een flink risico op fouten maken...
Laatst gewijzigd door Cocobolo; 23 april 2013 om 22:18
- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]
Ik heb een 11, 12, en 13 mm houtboor. Ik ga meestal naar Enorm, zijn ze gewoon verkrijgbaar.
Gitaartjes: Danelectro Pro/GSA60/Guyatone LG50/Squier Mustang Bass
Versterkertjes: Woodstock G-MP1/Hohner Vendetta 65/Peavey Royal 8/Orange Crush 35B
Ik kreeg vandaag de bestelde "marmoreerstiften" binnen : ik had het engine turnen tot nu toe gedaan met een soort schuurschijfjes en dat werkt erg mooi MAAR helaas willen die schuurschijfjes niet erg lang blijven zitten.
Nou zou je zeggen "dan doe je er toch een nieuwe op?" maar het probleem is met dat engine turnen dat de rondjes over elkaar heen moeten liggen. Je moet een vast patroon volgen. Beetje lastig uitleggen maar ik zou dan het cnc programma zo moeten maken dat ik telkens rij voor rij stop, schuurschijfje vervangen en dan de volgende rij doen. Dat had ik nu niet gedaan en dan moet je telkens helemaal opnieuw beginnen...en als dan halverwege wederom dat schijfje er vanaf vliegt moet je weer opnieuw beginnen. Kortom : ik was uren bezig.
Dus die marmoreerstiften besteld. Helaas zijn ze pas beschikbaar vanaf 30mm. En ik wilde 18mm maximaal.
Dus ik heb er eentje in de boorkolom gedaan en een oude beitel er tegenaan gehouden tot ik op de gewenste diameter zat. Het is een soort rubberachtig spul dus ik vroeg me af of het wel zou schuren. Tot ik naar mijn beitel keek, daar was al 2mm vanaf geslepen
Hier heb ik de stift in de boorkolom. De beitel hield ik er tegenaan om op de gewenste maat te komen:
Dit is de dichte versie van de plaat nadat ik die marmoreerstift er op los heb gelaten. Ik heb ook nog een open versie waar gestreept aluminium in komt te liggen. Die foto's volgen nog wel als ik die klaar heb.
![]()
Nice.Ik heb toch al wel eens gezegd dat ik dol ben op lipsticks trouwens?
![]()
Gitaartjes: Danelectro Pro/GSA60/Guyatone LG50/Squier Mustang Bass
Versterkertjes: Woodstock G-MP1/Hohner Vendetta 65/Peavey Royal 8/Orange Crush 35B
Ok, ik heb vandaag nog 1 laatste poging gedaan voor het brugkapje. Het is niet gelukt. Ik had diverse dingen verbeterd. Ik denk nog steeds dat het kan maar dan moet ik ook nieuwe mallen maken en dat kost allemaal erg veel tijd. Dus ik stop nu met de rvs kapjes, maak alleen nog een polyester kapje (en dat was ook oorspronkelijk alleen de bedoeling, deze kan in kleur gespoten worden) en ga eerst de gitaren nu eens afmaken en verschepen.
Een foto van de laatste mislukking, hij is weer niet hoog genoeg, en ik weet nu wel waardoor het komt. Over een tijdje maak ik hem perfect als de druk er af is![]()
![]()
Aha, die cirkeltjes komen er dus doelbewust op met marmoreerstiften, ik dacht altijd dat het iets met het gewone productieproces te maken had. Weer wat geleerd.
Jammer dat het niet heel erg wil vlotten met RVS kapjes (die indruk krijg ik iig). Het wordt zo wel echt een heel tof ding, meer dan vernieuwend.
Heel veel succes verder!
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Favorieten/bladwijzers