Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 32 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 316
    Senior Member

Standaard

Weer een paar stapjes verder... Die kop zit nu vastgeplakt (geen foto, maar het ziet er ongeveer zo uit als die andere )

Verder heb ik voor de jumbo een staartblok:

Hij had ook in één keer gekund, maar ik heb hem toch maar van twee blokjes aan elkaar gemaakt. Anders had ik de richting van het hout de andere kant op moeten doen.

Het nekblok is grotendeels recht, vlak, haaks, en mooi, dus dit leek me wel een mooi moment om eens wat te proberen met de zijkanten...

Beetje voorzichtig, want dat bubinga lijkt vrij makkelijk te breken en te barsten. Er zit nog een beetje een vlammetjestekening in, dat helpt ook niet mee... Dus, weinig water, goed heet, en niet te snel willen. Dat hebben we inmiddels wel geleerd van de mislukte mandolinezijkanten...

Maar dat betekende dus wel, dat ik niet helemaal klaar was op het moment dat ik weer weg moest om kinders van school te halen. Het komt een eind in de richting, maar volgende keer moet ik nog een beetje verder:

Maar dit lijkt wel goed te gaan komen!
    En hopelijk werken de andere twee zijkantensetjes wat beter mee, daar zitten tenminste niet van die rare kronkels in... Maar deze wordt daarmee volgens mij best wel fraai, dus dan heb je ook wat
    Laatst gewijzigd door Woml; 14 februari 2012 om 16:33
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Vorige keer had ik geen fototoestel bij me, maar er is ook niet zo veel schokkends gebeurd. Niks wat ik niet nu ook op de foto kan zetten.
    Ik had aan elke zijkant een blok geplakt, maar nog niet de hele boel aan elkaar. Vandaag is dan toch het cirkeltje rond gekomen:

Het nekblok ziet er nog wat massief uit. Misschien dat ik daar nog wat van af ga snoepen. Aan de andere kant: ik ben van plan om deze keer eens een nek met bouten vast te zetten, kijken hoe dat werkt. En de bouten die ik heb, lijken nu keurig lang genoeg.
    De zijkanten heb ik trouwens eerst nog een beetje terug moeten buigen, want ik had last van hetzelfde fenomeen als bij mijn eerste akoestische poging: de zijkanten gebogen, en de volgende keer dat ik keek, waren ze nog wat krommer getrokken. Ik snap het nog steeds niet helemaal, maar ik verdenk het water. Als de boel bij het buigen lekker vol stoom is getrokken, vooral aan de holle kant, en je hebt de juiste bocht, maar daarna droogt het hout nog eens helemaal op, dan trekt het laatste vocht er uit, en krimpt het hout dus aan de holle kant, zodat de bocht nog erger wordt. Klinkt dat plausibel?

Verder had ik de OM-nek gevlakt. Tenminste, het stuk waar de kop aan de nek zit. En dat ding heeft intussen ook een hiel:

Aan de ene kant voelt het alsof het niet erg hard opschiet (het gaat allemaal ook drie keer zo langzaam als normaal natuurlijk), maar ik heb het idee dat ik binnenkort ineens ga denken dat het bijna af is Zo heb ik nu dus eigenlijk alle drie de nekken in hoofdlijnen af. Heb ook alvast wat fineertjes op de kop van de nylonsnarige geplakt. En nog een paar logootjes uitgezaagd:

Volgende keer moet ik alleen even zoeken waar die ene stip heen is gesprongen...
    Laatst gewijzigd door Woml; 21 februari 2012 om 16:46

Senior Member

Standaard

Op dat verder buigen van zijkanten kan ik ook niet veel zeggen, ik heb eerder gehoord dat de zijkanten terug 'platter' worden.

Maar het gaat niet 3x zo traag.
    Net omdat het wat meer in de vingers zit gaat het sneller, en sommige dingen zoals lijmreepjes, zaag je in 1 keer voor alle 3.
    Dat heb ik zelf ondervonden bij het bouwen van m'n 2 torres'jes.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Nee, ik bedoel ook wat anders denk ik. Het gaat niet drie keer zo traag, misschien inderdaad wel iets vlotter zelfs. Maar wat er op dit moment in mijn hok rondslingert ziet er nog steeds uit als een enorme hoop losse rommel. En dat doet het al een hele tijd. Maar ik heb het idee dat het er over niet al te lange tijd ineens gaat uitzien als drie gitaren in wording. Straks zit alles ineens aan elkaar, en lijkt het vervolgens een hele tijd alsof het bijna af is. Of zo...

Nouja, we gaan het zien

Senior Member

Standaard

De lijmacties van vorige keer lijken weer netjes geslaagd. Ik had verwacht dat het uitgezaagde vormpje voor het eerste logootje vol met lijm zou zijn gelopen, maar zelfs dat viel mee.
    Voor ik nou vol enthousiasme de andere twee koppen ook maar meteen van een kopfineertje ga voorzien, moest ik toch eerst even kanaaltjes voor de truss rods frezen. Eerst de ene:

En toen de andere:

Ik heb ze voornamelijk uitgekozen op de beschikbare lengte, vandaar dat het twee verschillende soorten zijn. Die voor de bariton is wat massiever, zo te zien. En hij gaat maar één kant op. Maar het is mij eigenlijk nog nooit gebeurd dat ik een hals holler wil zetten dan hij uit zichzelf al wordt. Dus dat moet wel goed komen. De breedte van dat ding was wel een beetje een ongebruikelijke maat, dus heb ik aan weerszijden nog een fineertje geplakt, zodat hij netjes op zijn plek blijft. Nu alleen nog bij allebei een latje er overheen, en dan kan ik toch die andere kopfineertjes kwijt.

Senior Member

Standaard

Nee, lekker toch niet! Eerst weer verder met de eerste nek. Malletje op de kop geschroefd:

En dan de frees erlangs. Achterop zaten nog steeds die opvulblokjes, maar die heb ik nu dan toch ook maar eens opgeschoond. De kop loopt nu redelijk netjes over in de nek, en ik was nog bijna vergeten dat ik achterop ook nog een fineertje zou plakken:

Dit was gisteravond, en vandaag had ik lekker vrij, zodat we meteen door kunnen: Gaten voor de tuners!

Vervolgens heb ik (weer met dank aan mijn malletje) flink wat gaten geboord om zo veel mogelijk hout van de sleuven weg te krijgen. En de rest maar weer met de frees (ben ook erg tevreden over mijn nieuwste uitbreiding aan mijn geleidebalkje):

En het past in elkaar!

Een beetje aan de sleuven gebeiteld, geraspt, gevijld en geschuurd, en het begint zowaar op een serieuze kop te lijken! Een paar close-upjens:

En toen heb ik nog even wat aan de kop van de bariton gedaan. Oren er aan en gevlakt zodat daar ook een fineertje op kan. Volgende keer.

Laatst gewijzigd door Woml; 1 maart 2012 om 19:40

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht

Een beetje aan de sleuven gebeiteld, geraspt, gevijld en geschuurd, en het begint zowaar op een serieuze kop te lijken! Een paar close-upjens:

Mooi man! Ziet er strak uit

Ook een mooi setje tuners!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Mooi man! Ziet er strak uit

Ook een mooi setje tuners!
    Hier ben ik het hartgrondig mee eensch!!!

Senior Member

Standaard

En we gaan rustig verder...
    Ik had nog wat strookjes bubinga van de zijkanten over, dus die heb ik maar als afdeklatjes gebruikt. De kopfineertjes grof uitgezaagd, en zo moet de boel straks ongeveer komen:

Ik heb ze ook meteen vastgeplakt. Geen foto's, dat wordt toch alleen maar het zoveelste klemmen-oerwoud...

Maar toen... had ik al een tijdje weer een ander idee in mijn hoofd. Dat is erg lastig, met die ideeën. Als ze maar lang genoeg blijven rondspoken, en leuk genoeg lijken, heb je zomaar een lading onderdelen besteld. En dan hoeft er alleen nog maar een leuk blok hout te komen. En als ik dan toevallig een dagje krokusvakantie heb, en voor de grap even bij de houtboer ga rondneuzen, kan ik het gewoon niet laten:

Ik had het bijna opgegeven, maar toen vond ik deze in een kast met losse restjes. Ongeveer precies de juiste maat, hij ziet er best fraai uit, en voor twee tientjes kon ik hem toch echt niet laten liggen.
    Gisteravond kon ik maar niet ophouden met tekenen tot het plaatje compleet was, en zo op het eerste gezicht lijkt het inderdaad te passen:

Tsja, en als ik dan toch al zo ver ben, wil ik het gewoon uitproberen ook. De zaag er in!

O ja, dat had ik nog niet gezegd: het is... merbau...
    Ik hoor sommigen onder u roepen: "O, nee, ongelukkige, doe het niet!"

En inderdaad: het spul is keihard, en de zaag had het best zwaar. Het effect daarvan was wel, dat het zagen heel langzaam en beheerst ging, en dat ik dus behoorlijk netjes langs de lijntjes durfde te gaan. En zo staat er binnen de kortste keren iets stoers op tafel!

En ja, ik weet het, ik was al met drie tegelijk bezig... maar ik vond dit idee gewoon te leuk om te laten liggen.
    Nadere details over de invulling volgen nog, maar voorlopig heb ik me in ieder geval even lekker kunnen afreageren. Moest even wat agressie kwijt...

Senior Member

Standaard

Merbau Firebird? Dat wordt een zware jongen!
    Het is wel mooi hout maar je hebt, denk ik, weinig mogelijkheden om gewichtsbesparende trucs uit te voeren. Of ga je nog cavities frezen en er een top opzetten?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten