Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Standaard

Silvo op de top gaat ook, met een zachte doek voorzichtig opzetten, niet als een dolle poetsen. Klein beetje laten opdrogen (10 a 15 sec is voldoende) en met een andere zachte doek uitpoetsen. Meestal al voldoende voor de glans terug te brengen en oppervlakkige krassen te verwijderen. Succes!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wireman Bekijk bericht
    ...maar is het safe?..
    Die vraag beviel Dustin Hoffman destijds helemaal niet bij de tandarts. Geen enkel antwoord bleek het juiste...

(Marathon Man, 1976)

Denk dat 't wel gaat hoor. Het droogt ook heel snel op. Daarna lekker in de was zetten met niet-teflonhoudende autowas. Op nitro-lak gaat dat na verloop van tijd een soort uitslag geven - die wel heel eenvoudig weer is weg te vegen, maar toch.
    Vroeger: SG Standard, Marshall 8080, BluesDeVille 2x12, Matchless HotBox, Taylor 512, Lowden S35J. Nu/nog: Klassieke zelfbouw o.l.v. Johan Rebergen, Manuel Raimundo, LP Classic Custom Antique Natural, Line 6 Spider Jam.

Senior Member

Standaard

Ik heb een nieuwe microvezel stofdoek gekocht.. (deze is voor het uitwrijven) Ik doe gewoon eerst de achterkant en als dat bevalt, is de top aan de beurt.. komt goed! Daarna lekker in de was.. Ik moet alleen ffies uitkijken dat de was niet tussen mn craquele gaat zitten.. Misschien laat ik het ook wel zonder was.. Hij is tenslotte 16 jaar oud en dat mag je best zien... Hij is nou eenmaal niet nieuw, maar ik wil m wel strak hebben.
    Bands: Cicero (Progrock in de stijl van Marillion en Pink Floyd).

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    In het leger maakten we de plastic 'ruiten' in de huif van de LARO (landrover) weer doorzichtig met Brasso.

Moest even denken waar ik de naam brasso nou van kende.. Jouw post deed het me weer herinneren! Ja, ook ik met m'n 36 lentes heb nog in dienst gezeten en in de downtime, zo'n beetje de hele dag.. , waren we eigenlijk altijd aan het klooien met de laro, poetsen van de ruiten was er 1 van! stinkspul..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Brasso en Silvo zijn poetsmiddelen voor metalen.
    In dit soort poetsmiddelen zitten vaak chemicalën die een (metaal)oxidehuid oplossen. Niet verstandig om dat voor de (auto)lak op je gitaar te gebruiken.
    En waarom zou je, er zijn zoveel soorten (auto)polish die een mooier resultaat geven en veilig zijn voor je lak...
    Commandant 4 en 5 is prima maar bijvoorbeeld Turtle Wax werkt ook goed op de meeste gelakte gitaren en beschermt je lak ook nog en dat is ook belangrijk
    Ga naar bijvoorbeeld naar een autoshop, daar hebben ze zoveel soorten goede autopolish en autowax...
    Laatst gewijzigd door jerome; 4 februari 2012 om 00:17

Senior Member

Standaard

Op mijn Les Paul zaten wat vreemde plekjes, leek op lijmresten o.i.d.
    Ik ben met Jif aan de gang gegaan, en heb zo'n geel vaatdoekje gebruikt.
    Dat is wonderwel mooi gelukt moet ik zeggen, oordeel zelf:

De plekjes zaten tussen de elementen, net boven de dikke e-snaar.

Senior Member

Standaard

Sj*s*s Henri, jif...
    Je moet zo uitkijken met al dat soort middeltjes want de "slijpende" bestanddelen zijn vaak veel te grof en kunnen krassen in je mooie lak veroorzaken.
    En zoals ik al schreef, er zijn zoveel goeie poets- en beschermingsmiddelen die speciaal ontwikkeld zijn voor allerlei soorten autolakken dan ga je toch geen huishoudmiddeltjes of metaalpolish gebruiken...

Senior Member

Standaard

Ja, ik was ook wel een beetje huiverig, maar dacht dat evt. krasjes wel weer weg te poetsen zouden zijn met commandant o.i.d.
    Dat was echter niet nodig....

Senior Member

Standaard

manmanman... Jif zou ik ook niet durven..

Uiteindelijk is het allemaal gelukt. Het eindresultaat is verbluffend!
    Ik heb de gitaar eerst schoongemaakt met pump and polish spray van Gibson (had ieder willekeurige guitarcleaner kunnen zijn) om het ergste vuil eraf te halen (Doekje was zwart na het schoonmaken!)

Toen heb ik de gitaar opgepoetst met SILVO en daar knapte hij al erg van op. De forsere krassen bleven uiteraard, terwijl de lichte krasjes er aardig uitgingen.

Uiteindelijk heb ik de gitaar `gewoon` in de was gezet met Turtle wax voor Metallic lakken (blauwe flacon) Ik heb hiervoor gekozen omdat deze finish metallic eigenschappen heeft.. het is een hele aparte finish.. Het lijkt erg op silverburst en ik weet dat daar metallic lak op zit. Het kan geen kwaad, ik heb zowel de groene als blauwe in huis dus dan maar deze.. damn... Als een spiegel!! Het eindresultaat is bizar in contrast met de staat waarin hij verkeerde toen ik m kocht.. Erg leuk om m zo op te zien knappen.

thanks voor alle tips! Ik is blij!
    Bands: Cicero (Progrock in de stijl van Marillion en Pink Floyd).

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten