Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 49

Discussie: elementen wikkelen.

Banned

Standaard

Net een oude accuboormachine, waarvan de accu verrot was gesloopt en er twee draden aan gemaakt. Deze zit nu aan een adapter die je kan schakelen van 3, 4.5, 6, 7.5, 9 en 12 Volt. Hiermee kan je dus de snelheid instellen. Het lijkt te werken. Moet alleen even uittellen hoeveel rotaties dat ding maakt in 1 minuut (filmpje maken en vertraagd afspelen denk ik.). Of ff op zoek naar een oude rekenmachine of fiets kilometertellertje ofzo dat zou kunnen dienen als tellertje.

Banned

Standaard

Ik heb het pickupwindertje voor 95% af.

Misschien dat een ander er ook wat aan heeft. Ik heb het super simpel gehouden en alleen spullen gebruikt die ik in huis had liggen. Mijn reedschakelaartje heb ik helaas gebroken toen ik de pootjes wilde buigen, dus die moet ik even opnieuw halen.

Ik heb van een oude vismolen de spoel verwijderd. De as, die naar binnen en naar buiten gaat (en de de spoel voorwaards beweegt) heb ik afgezaagd. Blokje hout bevestigd op de punten waar normaal de beugel vast zit bij een vismolen.

Aan de binnenkant van de hendel zie je een magneetje gelijmd die de ree dschakelaar activeert.

Ik heb een oude digitale tijdschakelaar uit elkaar gehaald en gekeken waar de minuten-schakelaar op het klokje zat. Hier heb ik twee draadjes aan de print gesoldeerd met daartussen de reedschakelaar.

Als ik de schakelklok op "instellen zet" dan kan hij 60 pulsen aangeven (1 uur, 60 minuten). De vismolen heeft een ratio van 1:4.6 dus 60 omwentelingen is 276 wikkelingen op de spoel.

276 wikkelingen lijkt mij steeds een mooi moment om de molen eventjes stil te zetten en te kijken hoe het wikkelen verloopt.

op dat moment tik je even het urenknopje in, zodat deze op "2" staat en dat wordt de tweede serie van 60 omwentelingen (276 wikkelingen op het element). Even stoppen, kijken of alles goed gaat, uur-knopje indrukken zodat "3" verschijnt en de volgende serie van 276 wikkelingen.

Super simpel en het kost niets aan materiaal (had simpeler gekunt met een rekenmachine, maar ik had er geen liggen met soldeerbare printbanen (alleen eentje met een doorzichtig plastic sheetje met een soort van zwarte koolstofbanen ofzo).

Als dit werkt, sloop ik de cursor van een oud toetsenbord bij mijn pc en laat ik hem bij iedere klik in excel een rij zakken, of sloop ik een muis en laat deze op het rekenmachineprogrammatje steeds op het "="teken klikken.

Voorlopig lijkt dit prima te werken.

Uploaded with ImageShack.us

Ohja... je kan natuurlijk ook voor het luttele bedrag van € 12.50 gewoon een simpele pulsteller kopen bij Conrad...... maar dat is lang zo leuk niet als iets zelf inelkaar knutselen.

Banned

Standaard

Ohja.. en er is een setje spul voor 3 singlecoils onderweg. Ben benieuwd of het de moeite waard is qua klank.

is in ieder geval een stuk duurder dan een setje GFS etc.

Standaard

Ik ben erg benieuwd!

Lekker met de hand draaien? Is goed te doen hoor.
    Hartverwarmend, dat uit niets iets maken
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Mijn broer heeft een java scriptje geschreven voor een tellertje als je wilt stuur ik hem naar je. Moet je alleen wat verzinnen met een oude gesloopte muis.

Standaard

Volgens mij heb ik al zoiets op mijn pc staan, mogelijk zelfs eens van jou gekregen.
    Voorlopig hou ik het gewoon bij het tellen van het aantal slagen dat ik maak met mijn handboormachine: 100 slagen = 600 wikkelingen. Met een drie kwartier doe ik tussen de zes- en zevenduizend wikkelingen, en ik doe het niet zo vaak; het valt reuze mee.

Maar evengoed bedankt
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Ik heb het pickupwindertje voor 95% af.

Misschien dat een ander er ook wat aan heeft. Ik heb het super simpel gehouden en alleen spullen gebruikt die ik in huis had liggen. Mijn reedschakelaartje heb ik helaas gebroken toen ik de pootjes wilde buigen, dus die moet ik even opnieuw halen.

Ik heb van een oude vismolen de spoel verwijderd. De as, die naar binnen en naar buiten gaat (en de de spoel voorwaards beweegt) heb ik afgezaagd. Blokje hout bevestigd op de punten waar normaal de beugel vast zit bij een vismolen.

Aan de binnenkant van de hendel zie je een magneetje gelijmd die de ree dschakelaar activeert.

Ik heb een oude digitale tijdschakelaar uit elkaar gehaald en gekeken waar de minuten-schakelaar op het klokje zat. Hier heb ik twee draadjes aan de print gesoldeerd met daartussen de reedschakelaar.

Als ik de schakelklok op "instellen zet" dan kan hij 60 pulsen aangeven (1 uur, 60 minuten). De vismolen heeft een ratio van 1:4.6 dus 60 omwentelingen is 276 wikkelingen op de spoel.

276 wikkelingen lijkt mij steeds een mooi moment om de molen eventjes stil te zetten en te kijken hoe het wikkelen verloopt.

op dat moment tik je even het urenknopje in, zodat deze op "2" staat en dat wordt de tweede serie van 60 omwentelingen (276 wikkelingen op het element). Even stoppen, kijken of alles goed gaat, uur-knopje indrukken zodat "3" verschijnt en de volgende serie van 276 wikkelingen.

Super simpel en het kost niets aan materiaal (had simpeler gekunt met een rekenmachine, maar ik had er geen liggen met soldeerbare printbanen (alleen eentje met een doorzichtig plastic sheetje met een soort van zwarte koolstofbanen ofzo).

Als dit werkt, sloop ik de cursor van een oud toetsenbord bij mijn pc en laat ik hem bij iedere klik in excel een rij zakken, of sloop ik een muis en laat deze op het rekenmachineprogrammatje steeds op het "="teken klikken.

Voorlopig lijkt dit prima te werken.

Ohja... je kan natuurlijk ook voor het luttele bedrag van € 12.50 gewoon een simpele pulsteller kopen bij Conrad...... maar dat is lang zo leuk niet als iets zelf inelkaar knutselen.
    Heb ook exact zo iets liggen! Wel met rekenmachine enzo. Als m'n electrisch ding het niet doet gebruik ik gewoon deze.
    En overschat 276 wikkelingen niet Je zult zien dat dat echt weinig is!
    Bouw wel zeker een geleidertje waarmee je de draad op het spoeltje kunt mikken... Niks meer frustrerend dan draad die naast de spoel gaat!

Cheers
    It's not the fall that kills... It's the sudden stop at the end.

Banned

Standaard

Thunders 1988, geleidertje komt er zeker aan. Net even een nieuwe reedschakelaar gesoldeerd. Werkt perfect.

Elementjes zijn ook alweer binnen gekomen met 2 kleine spoeltjes koperdraad. Alles nog even op een plankje monteren en ik kan gaan wikkelen.

Banned

Standaard

Senior Member

Standaard

knap.
    ik heb het maken van een pupwinder uitbesteed aan een vriend; skills ivm met electronica ( en lakken, al is er beterschap) zijn mij niet gegeven door de Almachige

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten