Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 20 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 194

Standaard

Eventjes naar de electronicaboer geweest, hij had de originele 40406 en 40408 nog liggen! Die heb ik meegenomen (overigens wel duur genoeg: (5,5 euro voor 2 torretjes). De andere torren had hij niet liggen, en hij zei dat hij geen alternatieven had liggen... Ik had de originele specsheet van de 40595 en 40596 gezien en daarop stond een maximale dissipatie van ... 10 watt, wat me toch erg veel lijkt. Zou dat kunnen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    De andere torren had hij niet liggen, en hij zei dat hij geen alternatieven had liggen... Ik had de originele specsheet van de 40595 en 40596 gezien en daarop stond een maximale dissipatie van ... 10 watt, wat me toch erg veel lijkt. Zou dat kunnen?
    Waar heb je nog vervangers voor nodig en worden ze ingezet als driver.

Die 10Watt is idd erg veel, als je de behuizing maar goed kan koelen is het misschien wel mogelijk. Als driver is het zeker niet noodzakelijk. Zitten ze aan de eindtorren vast?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Amp !

Die 40594 en 40595 zijn drivers volgens mij, ze zijn niet rechtstreeks aan de eindtorren vastgemaakt maar wel via de print ermee verbonden.

Er zit maar een klein koelringetje aan, daarom dat ik twijfelde over die 10 watt. De tor die jij als vervanger voorstelde had een veel lagere maximale dissipatie, daarmee dat ik die nog niet gekocht heb, eerst eens dubbelchecken
    Op alltransistors.com geven ze echter maar 1,2 watt maximale dissipatie voor de 40594 en 40595, w
    wie moet ik nu geloven...
    Hier een linkje naar de originele datasheet. De torren staan op p.2 bij "audio types"
    http://www.datasheetarchive.com/dl/D...XBook-3966.pdf

trouwens, als ik op "find equivalents" klik op alltransistors.com, en ik verander de max dissipatie naar 10 watt, vind ik geen enkele tor in dezelfde behuizing (TO5) die aan de specificaties voldoet.

Als ik zoek naar equivalenten met max dissipatie van 1,2 watt, kom ik bijvoorbeeld hier op uit:
    http://alltransistors.com/transistor...ransistor=4782
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Die 40594 en 40595 zijn drivers volgens mij, ze zijn niet rechtstreeks aan de eindtorren vastgemaakt maar wel via de print ermee verbonden.
    Dit zijn dan waarschijnlijk je drivers, probeer nu maar die BC301/303 oid. Als ze de Vce maar aan kunnen komt het allemaal goed. Die Vce moet minimaal de totale voeding zijn. Dus heb je een voeding van +40V= en -40V= houd je een VCE van minimaal 80V= aan.

Die 1.2Watt heb ik ook in mijn boekje staan en dat klinkt ook beter. Ik heb nog nooit iemand 10Watt uit zo'n torretje zien persen zonder de kachel er mee aan te maken.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 26 augustus 2011 om 22:59
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Oke, dan ga ik maandag of dinsdag even een paartje BC303/301 halen. hopen dat ie dan werkt
    In het gaatje.

Standaard

Oke, dan ga ik maandag of dinsdag even een paartje BC303/301 halen. hopen dat ie dan werkt
    De BC303/301 had de verkoper niet meer, en hij heeft me een paartje BC141-16/BC461 meegegeven, deze zien er volgens de datasheet ook oke uit. Morgen een solderen, en dan het moment van de waarheid
    In het gaatje.

Standaard

Ik zou het met veldeffect torretjes doen psycho , minder ruis enz.
    Misschien passen er wel een paar op.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ncbfThePrince Bekijk bericht
    Ik zou het met veldeffect torretjes doen psycho , minder ruis enz.
    Misschien passen er wel een paar op.
    Jan, blijf uit deze discussie gij kent der nog minder van dan ik.

Verder: Ik heb de transistoren geplaatst en ... jawel, we hebben geluid! Maar niet zoals het hoort.
    Ik ben terug in de beginsituatie. Veel ruis, signaal wordt zeer zacht doorgegeven, en enkel aan de tweeter.
    Er zit een 50 HZ brom op de 2 woofers, maar ook heel wat ruis op de tweeter. Ik hoor "klikjes" tussen de ruis op de tweeter. Als ik de volumepot niet boven de helft draai, heb ik geen geluid. Daarna plots wel, maar niet echt luid. En zoals gezegd niet op de woofers.
    Nu ben ik vrij zeker dat de vorige eigenaar met de sensitivity pot geknoeid heeft, maar volgens mij kan dat alleen het probleem niet zijn.
    Kan ik, aangezien er 50 hz brom naar de woofers wordt gestuurd, aannemen dat de versterkers voor de woofers goed werken?
    En waaraan zouden de problemen te wijten kunnen zijn?

EDIT: de brom is er ook als ik de volumepot op nul zet, dus lijkt me de eerste verdachte de voedingscaps te zijn, maar ik vervang die pas als ik weet wat er met de rest van de amp aan de hand is;
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 31 augustus 2011 om 16:05
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Kan ik, aangezien er 50 hz brom naar de woofers wordt gestuurd, aannemen dat de versterkers voor de woofers goed werken?
    Ehhh nee, klakkeloze aannames hebben we niets aan. Wat je kan doen is de spanning op de emitterweerstanden van de eindtorren meten. Je kan dan een goed beeld krijgen van de instelling. Misschien kun je de DC meten over deze weerstanden en geef dan ook hun waarde even. Zal wel iets tussen 0.3 ohm en 1 ohm zijn. Vervolgens de ruststroom berekenen. Naar verwachting tussen de 20mA en 500mA. De marge is zo groot omdat ik niet weet welke instelling deze amp heeft. In klasse A ga je zomaar naar de 500mA. Voor een ABtje is 50mA een nette waarde. Houd de temperatuur van de eindtorren en driver steeds in de gaten. Ze mogen wel heet worden maar als je heftig je tengels brand is dat geen goed signaal. Als alles oke lijkt kun je ook kijken of de ruststroom te regelen is maar kijk wel eerst waar hij op staat.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ik heb het probleem dat ik met een onnauwkeurige multimeter zit, ik moet er eens een andere aanschaffen.
    Deze die ik nu heb meet tot op 1 Volt nauwkeurig, dus helemaal niet nauwkeurig genoeg.
    Op de emitterweerstanden van 0,5 Ohm heb ik niets kunnen meten.
    De wooferversterkers hebben ook nog een emitterweerstand van 10 ohm. Bij de ene versterker stond er 2 Volt op, maw 200 mA ruststroom wat me erg veel lijkt. dit is volgens mij geen klasse A-bak.
    Op de andere stond helemaal niets.
    Het koelblok van de tweeteramp warmde ietwat op, dat van de ene amp "zonder" ruststroom warmde niet op, dat van de andere wooferamp warmde vrij sterk op. Niet heet, maar wel warmer dan de andere 2.
    Op het eerste zicht lijken de voltage overal gelijk te zijn, maar de ene wooferamp start dus niet. Dat is de amp waarvan ik de stuurtorren heb vervangen. Misschien omdat ik de eindtransistoren niet heb vervangen, ook al lijken deze in orde?

EDIT:
    Nog wat gemeten, en wat blijkt nu... Nu is het de niet-werkende amp die 1 Volt over zijn 10 Ohm emitterweerstand krijgt, maw 100 mA ruststroom, maar dat zal wel een afronding zijn. De andere amp, die eerst 2 Volt over datzelfde weerstandje had, krijgt er nu 0 Volt over, maar hij warmt wel op dus waarschijnlijk loopt er wel een stroom door. Het lijkt er dus inderdaad op dat dit ding een soort automatische bias heeft.
    Nog een paar eigenaardigheden: De ene wooferamp (die waar ik niet aan geknutseld heb) bromt veel sterker dan de andere. Ook reageren alle versterkers sterk als ik de spanning meet tussen de collector (behuizing) van de 40406 en de aarde. Dan krijg ik een serieuze klik en wat gepruttel. Bij de andere stuurtorren gebeurt dit niet.
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 31 augustus 2011 om 18:23
    In het gaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten