Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 april 2007
    Locatie
    Sevenum
    Berichten
    438

    Standaard Bovenblad naad laat los!

    Ik heb een probleem.
    Ben bezig een akoestische gitaar te bouwen (OM) en ben bijna zo ver om alles af te lakken, alleen zag ik dat de midden-naad van het bovenblad een klein stukje heeft losgelaten (achter de brug).
    Ik heb nog gekeken met een spiegeltje en voor zover ik kan zien zit de midden bracing aan de binnenkant nog goed vast.

    Is er een manier om deze kleine gleuf te injecteren met een soort lijm zodat hij op dit punt niet meer verder "scheurt", maar nog wel kan "bewegen"?
    Clou help iig niet, dit scheurt bij het uitzetten van het hout volgens mij.

    Ik zal vanavond nog wel een foto plaatsen.

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    De wonderen zijn de wereld nie uit !! Hij leeft nog...
    Goed van je te horen jongen.

    Dat van die 'midden bracing aan de binnenkant' begrijp ik niet goed wat je daarmee bedoeld, maar miss kun je van de binnenkant uit een "wiebertje" plakken, zoals ik stijn kenens (zijn website; restauratie Gibson L37 ofzo..) wel es heb zien doen en Dootch heeft het volgens mij ook.., anders zou je miss vloeibaar hout; Alabastine Vuren van binnenuit erop kunnen smeren. Dit is om scheurtjes e.d. te dichten.
    Vraag hierover eerst ff meer advies van andere forummers.., maar is miss nog nie zo'n dom idee..

    suc6

    PS; foto's plaatsen is niet jouw sterkste kant...
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  3. #3

    Standaard

    Alabastine, vulmiddel, plamuur heeft m.i. niet met gitaren te maken

    Kijk eerst eens naar de luchtvochtigheid. Met dit weer kan het snel te droog zijn. Ik stop in al mijn koffers een licht vochtige spons in een zipzak met gaatjes. Dat werkt prima met dit weer.

    Als je die gitaar inderdaad te droog is dan kan het zijn wanneer je die in een ruimte hangt met een hogere luchtvochtigheid de boel weer dichttrekt. Zelf zou ik lijmen met waterdunne superlijm en afhankelijk van de diepte inderdaad een patch/diamantje aan de onderkant.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 april 2007
    Locatie
    Sevenum
    Berichten
    438

    Standaard

    Jaja blauwtje, ik leef nog.
    Ik heb gewoon een tijd gebaald omtrend de dovetail die niet paste en dat ik dit niet zelf kon.
    Na een tijd de gitaar te hebben "verwaarloosd" heb ik hem weg gebracht naar een gitaarbouwer die dit voor mij heeft opgelost.
    Nu begin de zin in bouwen weer langzaam terug te komen, totdat ik de scheur zag.

    De scheur zal waarschijnlijk niet gekomen zijn door de droogte omdat dit al 2 maanden zo is (dus voor de warmte).

    De diepte van de scheur is dat hij helemaal door is, wel dun.

    Maar foto plaatsen vergeet ik steeds.
    En die waterdunne superlijm, kun je die injecteren of strijk je die uit over het oppervlakte?

    Zoals ik zei, foto's volgen nog.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door northernlake Bekijk bericht
    Alabastine, vulmiddel, plamuur heeft m.i. niet met gitaren te maken
    .
    De tip van vloeibaar hout heb ik van 'n professionele gitaarbouwer en wordt vaker gebruikt dan men denkt. Kiertjes in de gitaarbouw horen erbij.., gewoon dicht smeren is de truuk. De juiste kleur vinden en/of mengen is de 2e truuk...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitargeek3 Bekijk bericht
    Jaja blauwtje, ik leef nog.
    Ik heb gewoon een tijd gebaald omtrend de dovetail die niet paste en dat ik dit niet zelf kon.
    Na een tijd de gitaar te hebben "verwaarloosd" heb ik hem weg gebracht naar een gitaarbouwer die dit voor mij heeft opgelost.
    Nu begin de zin in bouwen weer langzaam terug te komen, totdat ik de scheur zag.

    De scheur zal waarschijnlijk niet gekomen zijn door de droogte omdat dit al 2 maanden zo is (dus voor de warmte).

    De diepte van de scheur is dat hij helemaal door is, wel dun.

    Maar foto plaatsen vergeet ik steeds.
    En die waterdunne superlijm, kun je die injecteren of strijk je die uit over het oppervlakte?

    Zoals ik zei, foto's volgen nog.
    Het is heel begrijpelijk dat je ff gebaald hebt en ook weer goed dat je het weer opgepakt hebt en tegenslagen in de bouw maken we allemaal mee.., zijn er om opgelost te worden.

    Superlijm van Wibra is echt waterdun, de vraag is in hoeverre je dat blijft zien.
    Is superlijm de enigste oplossing en blijf je dat zien..., dan geef je de top een kleurtje.

    Heel miss kun je van binnen uit de kier een beetje "opdrukken" en probeer het dan eventueel met een bestemde injectiespuit of vraag advies aan die gitaarbouwer. Miss kent hij het probleem en de juiste oplossing.

    Wat je eventueel anders ook zou kunnen doen, is een heel dun latje aan de binnenkant achter de brug plakken. Vast is vast en dat is het balangrijkste !
    De vibraties worden over het bovenblad verplaatst, en vooral aan de 'zijkanten' van het bovenblad.


    suc6 en we hopen haar binnen afzienbare tijd te zien in vol ornaat,
    keep smiling
    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 22 april 2011 om 14:46
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  6. #6

    Standaard

    Kiertjes in de gitaarbouw horen erbij.., gewoon dicht smeren is de truuk.
    volstrekt niet akkoord.

  7. #7

    Standaard

    Zou het aanschaffen van zo'n knullige tube kneedbaar hout voldoende zijn? Of moet ik echt gitaren gaan bouwen met kieren en spleten om me als professioneel bouwer te bewijzen?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door warmong Bekijk bericht
    volstrekt niet akkoord.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Zou het aanschaffen van zo'n knullige tube kneedbaar hout voldoende zijn? Of moet ik echt gitaren gaan bouwen met kieren en spleten om me als professioneel bouwer te bewijzen?


    Tee.
    Jongens luister..;
    Het is bijna onmogelijk om als beginneling kiertjes te voorkomen. Dat vereist weldegelijk een flinke ervaring en deskundigheid waar menig van ons nog van kan dromen.
    Natuurlijk moet je de kiertjes e.d. proberen te voorkomen, maar als ze voor komen is het dus ook weldegelijk makkelijk dat er zoiets als kneedbaar hout voor komt...
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.110

    Standaard

    Guitargeek3, dat is wel lullig als je bijna klaar bent. Maar doe es een foto plaatsen, over wat voor kier gaat het? Zonder details is het een beetje raden.
    Ik heb het nog zo'n kier op de lijm naad nog niet bij de hand gehad, wel eens een spontane barst in een van de bladen.
    Als je met druk op de zijkanten van de gitaar de barst kan sluiten zou je kunnen proberen om de barst met titebond of huidenlijm te repareren. Als de kier breder is zou je van de restenvan je bovenblad een "splinter" kunnen vormen die zo goed mogelijk in de kier past en die dan onder druk verlijmen. Ter inspiratie hier een link van een reparatie.
    Ben benieuwd naar je foto. Ik ben geen kieren specialist maar vloeibaar hout ???? Nee, echt niet.
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik heb met vloeibaar hout wel de ervaring dat het knetter hard wordt en brokkelig.
    Ik ben toch bang, dat het er door de vibraties van het bovenblad gewoon na een poosje weer uit brokkelt.
    Geen ervaring mee bij gitaren, maar gewoon met vele andere houtsoorten.
    Gebruikte het wel bij restauraties van meubelen, maar dat was een heel ander verhaal.

    my 2 cents.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top