Veel gain, beetje steriel en toch duidelijk: luister eens naar Heartwork van Carcass, dat is voor het grootste deel een 5150 met een Marshall guv'nor als booster.
Met een 5150 + booster zit je ook al gauw in de metalcore hoek.
Veel gain, beetje steriel en toch duidelijk: luister eens naar Heartwork van Carcass, dat is voor het grootste deel een 5150 met een Marshall guv'nor als booster.
Met een 5150 + booster zit je ook al gauw in de metalcore hoek.
Eerlijk gezegd, kan je met heel wat van de amps die hier genoemd zijn heel goeie sounds maken, veel hangt daarbuiten nog af van je spel en instellingen. Zowel met een 5150 als een Fireball kan je niet echt slecht gaan denk ik. Peavey XXX zou het voor mij ook doen..
Nou moet ik zeggen, ik ben niet heel erg fan van Carcass, maar hun sound zit toch in de richting van wat ik zoek. Misschien mag het nog iets rauwer. Die 5150 met een Guv'nor erbij klinkt verdacht goed.
Met rauw bedoel ik dan a la I, Monarch van Hate Eternal. Ik denk dat dat de rauwste plaat is die ik ken.
Ik denk dat je opzich de fireball/powerball of misschien savage (hoewel die stukje duurder is) zeker wel gaaf gaat vinden. Het vetste natuurlijk met een engl 4x12 vintage kast eronder. Zal wel boven je budget uitkomen dan maar goed. Je kan met top beginnen en later cabinet nog eens aanschaffen he. Ik zou het zeker wel als setje gewoon een keer proberen.
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Nog een keer rondgekeken, en ben nu ook langs de Blackstar HT Stage 100 gekomen. Niet een al te dure amp, genoeg watt voor optredens, en een (tot zover) goed geluid.
Tussen 14 en 21 augustus ga ik een dagje door NL toeren, even langs de grote zaken om wat dingen uit te proberen. Welke grote zaken moet ik zeker gezien hebben?
Heb ook nagedacht over een kabinet. Voor thuis is een 4x12 veel te luid. Dus zat ik te denken aan een 2x12. Scheelt weer de helft, kan toch erg luid maar ook op slaapkamerniveau, om het zo maar even te noemen.
ff weer technisch... een verdubbeling van het aantal speakers, die een bepaalde geluidsdruk geven, geeft een vermeerdering van 3 dB...
maw... stel, je haalt 100dB uit een 2x12, dan zou dat 103dB wezen op een 4x12... dat verschil is te merken, maar te verwaarlozen... je volumeknop heeft hier veel meer invloed op
bovendien komt er nog eens bij, dat het vermogen meer verdeeld wordt bij een 4x12... 100 watt gedeeld door 4 is 25 watt per speaker... bij een 2x12 is dat dus 50 watt per speaker... en dat verschil in vermogen geeft (je raad het al) 3dB... kortom, qua volume geen direct verschil... wat wel merkbaar meeweegt is dat een 4x12 behoorlijk wat meer resonantie geeft en dus lekkerder doordreunt
voor wat speakerkasten en totaalvolume betreft, het gaat meer om de speakers die erin zitten... een V30 levert bijvoorbeeld al 3 dB meer met 1 watt vermogen op een meter afstand gemeten dan een G12T75
De ENGL fireball is zeker goed te gebruiken voor (death)metal. Heb zelf de fireball II, en nu nog een harley benton cab. Goed genoeg om mee te beginnen hoor! Over de gain, ik speel zelf wel met de gain over 12 uur, 2 of 3 uur meestal. Clean gebruik ik dan ook niet zoveel en in bandformatie helemaal niet zelfs. Die flinke hoeveelheid gain vind ik wel lekker altijd, zeker icm met mn blackouts. Maar ik moet wel toegeven dat het allemaal wat strakker klinkt als ie wat lager staat.
Ik zou zeker langs guitarking gaan in boekel. Erg toffe zaak met veel mogelijkheden, een mooie testruimte en goede service.
Muziekcentrum van gorp in roosendaal (ff andere kant van brabant) ook aardig grote zaak met goede service. (walter en steven tenminste, die nieuwe kerel ken ik nog niet zo)
Vriese music palace in doetichem is ook erg grote zaak. Wil ik zelf graag nog eens naar toe maar ben er tot nu toe nooit geweest dus service kan ik niks over zeggen.
Wat betreft cabinet merk je tussen 2x12 en 4x12 wel verschil maar het is niet overweldigend. Als je echt 100Watt buizen thuis wilt gebruiken dan denk ik dat je het beste af bent met een goede 1x12 met daarin een G12K-100 van celestion of iets dergelijks. Dan merk je verschil in volume heel goed alleen het is wel wat minder ruimtelijk.
Maar gewoon beetje testen. Ik vond 100watt buizen niks voor thuis. Heb mijn blackmore altijd beneden staan in flightcase en op me kamer een HT-5 gekocht. Blackstar kon niet eens op 1 thuis.
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Als je die sound van Heartwork zoekt, dan zal je waarschijnlijk genoegen moeten nemen met 'iets in die richting'. Even wat ik heb kunnen vinden over dat geluid:
Wat in deze quote niet genoemd wordt is welke versterkers er gebruikt werden: een 5150 met een Guv'nor ervoor (waarschijnlijk net zoals je een TubeScreamer zou gebruiken) en een Marshall oefenversterker. Die laatste staat waarschijnlijk niet erg hard in de mix.Bill Steer (guitar) was bothered all the way through the backing tracks that the guide guitar (through his beloved marshall) had been too scratchy sounding. We tried moving the pickup height. We tried different amps (Soldano, 5150, various Marshalls, Dual rectifier, many, many amps!) then we tried different cabs... Nothing sounded as good as the demo sound. We had started with the same combo as the demo, but that was the "scratchy" sound that was annoying Bill... then I had an idea.
This was like making a resonant kick drum by putting two kicks back-to back with no heads in between. I took two Marshall 4x12 cabs. We took the backs of both of them. We took the speakers out of the second one, and we blocked off the holes with plywood and corrugated cardboard, as the closest thing we could find to a 'seal'. This was definately getting boomy, and quite interesting, but Bill still didn't like the top end. It was sandpapery and irritating to him.
As a last resort (after 4 days of trying things out, double-tracking things, seeing if things got better or worse after layering... then erasing everything right away!) we went up to the demo room (studio 3) and took our "Frankencabinet" up with us. We miced up the cab and brought it up on the Allen & Heath. There was our sound. Was it the room? -probably at least partly, but we'd tried 5 or 6 completely different areas in studio 2... ord knows there's no shortage of acoustic spaces there... or was it the Allen & Heath Mic preamps? -Who Knows? Who Cares? -I'm wheeling the Studer upstairs, and we're booking some time in studio 3!!!
The cab was miked as was my custom at the time: Two SM57's, right against the speaker cloth, but one on the center of a cone, one at the edge of a different cone. The two were combined and maybe shifted slightly for maximum summing, or smoothest top end, but that's usually a good starting point. Don't ask me why it works, I've tried to riddle it out, but it works.
Meer info: http://www.ultimatemetal.com/forum/a...g-process.html
wat voor gitaar en elementen heb je ?
ik zou zeker eens een randall uitproberen.
ik speel zelf op emg 707 op een DSL 100 , behoorlijk rauw hoor... niet zoals Nile (speelt ook op DSL 100)
heftige sound..ik wilde eigenlijk hetzelfde als jij en ik ben er tevreden over , maar als je echt op die amerikaanse sound kickt zou ik zeker randall proberen..dat klinkt behoorlijk lomp en gedefinieerd.
Favorieten/bladwijzers