Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 33 EersteEerste ... 9171819202129 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Oh wacht even. Ik zit idd even fout. Ik dacht dat de horizontale as van de grafiek de Uak was ipv de Ua. Dus ik snapte niet hoe ik die grafiek nou af kon lezen als ik de Uak pas kan bepalen wanneer ik de grafiek heb afgelezen. Mijn fout.

Van de voedingstrafo is dit bekend van de vorige eigenaar: Na gelijkrichting met 2x 1N4007 halfgeleiderdiodes levert dat minimaal 150mA bij 340V DC (gemeten waarden).

Maar hoe bereken ik nu de juiste bias stroom of bepaal ik de juiste bias spanning? Want zoals ik het nu gedaan had vanuit het vermogen gaat met mijn voedingstrafo niet lukken waarschijnlijk. En dan moet ik de Uak hebben die ik nog niet weet. Dat kan ik straks wel gebruiken voor het finetunen waarschijnlijk als ik hem na kan meten.
    Ik heb nog niet de feeling om ongeveer de goede biasspanning eruit te pakken.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 10 juli 2010 om 13:16
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Je maakt het jezelf veel te moeilijk.

Bij elke buis heb je een aantal randvoorwarden:
    - Maximale dissipatie Anode
    - Maximale disspipatie G2 (bij penthodes en tetrodes)
    - Maximale Vak
    - Maximale spanning tussen kathode en gloeidraad

De vraag waar moet je nu zitten met je BIAS is als volgt te bepalen. bij een 6L6GC geldt:
    Max specificaties:

• Ua = 500V
    • Ug2 = 450V
    • Wa = 30W
    Dat zijn sowieso je beperkende faktoren. Als je nu kijkt op de grafiek van de 6L6 : http://www.jj-electronic.com/pdf/6L6%20GC.pdf

Dan zie je op de "transfer Characteristics" het effect van G2. De Plate characterics in dit geval kun je niet gebruiken omdat Ug2 ook 400V is gezet. Je kan ze wel herleiden adhv de Transfer characteristics.

Op de Transfer Characteristics zie je dat de Ia fors naar beneden gaat als je de G2 spanning lager maakt (De grafie geeft de stromen aan bij Ug2=250V, 300V, 350V, 400V). Die laatste correspondeert met de Plate Characterics grafiek.
    M.a.w als je Ug2 op 400V zet heb je bij een Va van 300V, en bij een BIAS spanning van -20V een Ia van rond de 150mA
    Als je op de transfer characteristics kijkt bij -20V Ug1 en de Ug2 lijn van 400V, zie je ongeveer hetzelfde.
    Een voorzichtige conclusie kun je trekken dat de Ua eigenlijk niet zoveel kennelijk uitmaakt. en dat klopt ook wel. Als je de Plate Characteristics bekijkt lopen de lijnen bijna horizontaal na de "knik".

Je kan dus de transfer Characteristics gebruiken om de plate Characteristics te herleiden.
    Als je de UG2 lijn van 300V gebruikt, kun je de Ia lijn verticaal van de plate Characteristics herdefinieren (ben je nog ?)
    Want volgens de transfer geldt bij een Ug2 van 300V :

• Ug1 = 0V, Ia = 250mA
    • Ug1 = -4V, Ia = 215mA
    • Ug1= -8V, Ia = 175mA
    • Ug1 = -12V, Ia = 130mA
    • Ug1 = -16V, Ia = 100mA
    • Ug1 = -20V, Ia = 80mA
    • Uh1 = -25V, Ia = 50mA
    Je zou nu de Ia as van de plate characteristics kunnen herdefinieren met de waardes uit de tabel. Dan heb je je eigen plate characteristics op basis van een Ug2 van 300V.

Als je handig bent, trek je daarop gelijk een Wa curve van 30W. En dan kun je het Bias punt bepalen.

Je hebt al een aantal basis gegevens:
    De PT kon max. 145mA leveren. Het heeft dus weinig zin om meer uit de PT te trekken zonder de PT tzt te beschadigen. Dus ou je al een maximale bovenlijn kunnen trekken van 145ma parallel met de x-as.

Alles wat nu links van de Wa curve zit en onder de 145mA is jouw werkgebied.
    Deze kun je nog verder verkleinen door een verticale lijn te trekken met de maximale B+ uit de voeding.

Nu het vinden van een geschikt bias punt:
    Als je kijkt op de door jouw gecreerde plate charactersitcis, zie je dat de maximale spanning die je mag bereiken als signaal + Bias lager dan -10V moet blijven.

Zo niet dan stel ik voor dat je ff een scan maakt van jouw grafiek. Denk dat er daar dan iets fout is gegaan.

Een snelle manier om dit te zien is gewoon op de transfer characteristics te kijken bij 300V Ug2. Dan een horizontale lijn trekken bij 150mA (die 5 mA zal het niet zijn), en dan vanaf het kruispunt een verticale lijn trekken naar beneden. Dan kom je uit rond de -10V Ug1. Dit punt is dus de som van Ug1 + signaal piek.

Wat je ok uit de transfer characteristics ziet, is dat de curve wat sterk buigt rond de Ug1 = -30V. Hoe meer hij gaat krommen, hoe minder lineair de stroom gaat verlopen. Je zou dus -30V kunnen overwegen als meest negative punt (Bias + laagste signaal piek) te nemen.

Per saldo zou je het midden kunnen nemen als bias punt. -20V (midden tussen -10V en -30V). Je maximale signaal zou dan 20V pp kunnen zijn.
    Bij -20V is de stroom ongeveer 45mA. 20V / 45mA = 444 ohm. Dus neem je 470 ohm als Rk.

ps.Toen ik het indertijds over -8V had ging dat over een EL84.

De stroom door de OT zou dan tussen de 150mA en 10mA swingen.
    Ik weet niet wat de primaire Z is, maar stel 10K,
    Dan betekent dit:

• bij -10V, Ia = 150mA => Uot = 1500V..... Heh da's gek.. We hebben maar rond de 300.V. dat kan niet. Nou dat klopt. Maar als je die plate characteristics erbij neemt, zie je dat er een knik in die curves zit. Door de spanningsval over de OT, komt jouw anode nu links van die curve... en daar stort de stroom ineen. De spanning over je OT gaat dalen en wordt jouw signaal piek plat gedrukt.
    • bij -30V, Ia = 10mA => Uot = 100V.
    Per saldo zal de Va een swing krijgen van 0V (met veel vervorming) en 200V. De OT krijgt dan omgekeerd een swing van 100V tot 300V = 200V.

Output zal rond de 200V / 35 = 5.7V. Wat een output levert van rond de 4W zoals al eerder was berekend.

Kan je het nog bevatten?
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 10 juli 2010 om 14:51
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Kan je het nog bevatten?
    Ik hoop het voor hem, ik snap er iig niks meer van op t moment.

Wil komend jaar ook ergens een klein simpel ampje maken, maar damn, eerst maar weer even een paar maanden goed inlezen enzo..
    Gitaren: Skervesen Swan Fanned 7
    Gear: Laney Ironheart Studio/TC-GMajor/Mesa5050/CarvinLegacy2x12
    Band: Progressive metal in aanbouw..
    Te koop: Carvin Legacy 2x12 V30 - PM voor info

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thyrif Bekijk bericht
    Ik hoop het voor hem, ik snap er iig niks meer van op t moment.

Wil komend jaar ook ergens een klein simpel ampje maken, maar damn, eerst maar weer even een paar maanden goed inlezen enzo..
    Het is lastige materie omdat vaak de basis niet wordt beheerst. En dan wordt het lastig om het te volgen.
    Een eenvoudigere manier is gewoon een bestaand schema nemen en gaan experimenteren. Voordeel is dat je voor veel positieve en negatieve verassingen komt te staan (deels)zonder te begrijpen waarom. Maar als je dat niet interesseert, who cares.....
    Omgekeerd is eerst redeneren en dan bevestiging zoeken om te kijken of je redenering klopt. Pas dan zul je begrijpen waarom iets klinkt zoals het klinkt. Dit zonder waarde oordeel over mooi of minder mooi. Dat is persoonlijk.
    Nico

Senior Member

Standaard

Gek genoeg snap ik het nog ook nico! Het gedeelte tot de grafiek in ieder geval. Dus ik ga nu eerst voor mezelf maar eens zo een grafiekje in elkaar zetten en dan snap ik waarschijnlijk ook waar je het in de rest van het verhaal over hebt.

Super bedankt weer. Heb nog 1 vraagje tussendoor. Je zegt op gegeven moment dat bij -10 en 150mA je stroom in zakt. Dit is dat hetgene wat je op een scope als afgeplatte curve ziet?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Heb nog 1 vraagje tussendoor. Je zegt op gegeven moment dat bij -10 en 150mA je stroom in zakt. Dit is dat hetgene wat je op een scope als afgeplatte curve ziet?
    Yep............
    Nico

Senior Member

Standaard

Ik heb even aan grafiekje zitten werken. Ik twijfel alleen even over de 30W. Ik heb nu de Ia en de Ua gepakt om de 30W te bepalen. Maar volgens mij moet ik de Uak gebruiken ipv Ua hiervoor toch?

Want als de 30W lijn klopt kan ik dan wel op -20V biassen? Want als ik dan bij -10V kom zit hij boven het 30W gebied. Of word daar die piek ook afgeplat?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik heb even aan grafiekje zitten werken. Ik twijfel alleen even over de 30W. Ik heb nu de Ia en de Ua gepakt om de 30W te bepalen. Maar volgens mij moet ik de Uak gebruiken ipv Ua hiervoor toch?

Want als de 30W lijn klopt kan ik dan wel op -20V biassen? Want als ik dan bij -10V kom zit hij boven het 30W gebied. Of word daar die piek ook afgeplat?

Sowie zo Uak gebruiken.
    Realiseer je daarnaast dat op het moment dat er signaal komt, de AC weerstand van de spoel in werking treedt. Je zou eens de loadlijn kunnen trekken van de primaire impedantie.
    Nico

Senior Member

Standaard

Ik had nog een vraagje over de impedantie van de primaire spoel. Op de output trafo staat van 2,5K tot 10K. En met deze waarden varieren ook de output impedanties voor de speakers. Waar is die primaire impedantie van afhankelijk? Dat is dan de inductie en de frequentie als ik het goed begrijp. Maar hoe bepaal ik of ik 2K5, 5K of 10K primaire impedantie heb?

Senior Member

Standaard

Vb.

8 ohm speaker load op zwart en geel levert 5K primair op.
    8 ohm load op zwart wit levert 2.5K op. enz.
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten