Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 33 EersteEerste ... 6141516171826 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    dus dan moet ik zorgen dat er op de primaire spoel een voltage van 315,74 volt komt te staan? dan word mijn anode spanning 310v.

Meet niet de spoelaansluitingen tov massa maar zet je meter direct over de spoel. Dit is zuiverder en scheelt rekenwerk (foutenrisico).

En voor die bias potmeter krijg ik dus eerst een voorschakelweerstand en daarna een potmeter? en deze beide parallel met de bypass condensator?
    Deze begrijp ik niet helemaal, als je een instelbare bias gaat maken moet de kathode aan massa. Dan zul je een negatieve gelijkspanningsbron moeten maken en deze regelbaar maken. Het makkelijkst kun je even naar andere schema's kijken om een indruk te krijgen hoe dat gedaan wordt. Als ik dat hier moet gaan uitleggen wordt het een heel verhaal waar je de helft misschien niet van begrijpt. Een plaatje zegt veel meer.

Frans.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 8 juli 2010 om 11:09
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Oh wacht dan zit ik verkeerd. ik dacht dat de pot dan de kathode bias zou vervangen. Dit heb ik een keer ergens in schema gezien.

Edit:
    het stond in de ax84 option guide. http://www.ax84.com/static/p1/AX84_P...ons_100616.pdf
    Hier hangt hij met wat weerstanden een potmeter aan de kathode van de buis.
    Is dit een goede optie of kun je beter een negatieve spanningsbron aan de grid hangen?
    Laatst gewijzigd door Thiez; 8 juli 2010 om 11:49
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Standaard

Zal wel duur zijn, een 2W pot, wel een mooie oplossing.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Valt opzich nog mee. Als dit een goede is tenminste
    http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...=6&navi=oben_1

Standaard

De link werkt niet, moet je je eerst aanmelden?
    Wat kost ie?

Senior Member

Standaard

Oh wacht dan zit ik verkeerd. ik dacht dat de pot dan de kathode bias zou vervangen. Dit heb ik een keer ergens in schema gezien.
    Ik zou dat zeker niet zo doen. Een instelbaar rooster is een veel elegantere oplossing. Het kan wel via het kathode cirquit maar dan zou ik het met een vermogens regelaar oplossen door deze in te schakelen als regelbare stroombron. Veel te gecompliceerd voor jouw eenvoudig ampje. Haal uit de trafo ergens een spanning van -25V en je kan er een potmeter aanhangen. Zoals eerder gezegt kijk eens rond in andere schema's, daar steek je wat van op.

Frans.

btw wat heb je voor secondaire wikkelingen op je trafo?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

In mijn Vox heb ik trouwens de kathodeweerstand schakelbaar gemaakt, als in de CC-serie. 50 ohm (hot, standaard) en 82 ohm (warm, 22W vermogen). Leuke mod, en heel eenvoudig te doen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    In mijn Vox heb ik trouwens de kathodeweerstand schakelbaar gemaakt, als in de CC-serie. 50 ohm (hot, standaard) en 82 ohm (warm, 22W vermogen). Leuke mod, en heel eenvoudig te doen.
    Dat is zeker een heel goede oplossing, alleen is die maar twee standen. Als je daar vrede me hebt.......fine.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Dit is mijn voedingstrafo:

Ik heb al even zitten zoeken naar schema's maar bijna alle single ended amps zijn gewoon kathode bias met een enkele kathodeweerstand.
    Misschien is het wijs voor mij om hier ook eerst maar mee te beginnen. Aanpassen kan altijd. Moet het mezelf denk ik niet gelijk te moeilijk willen maken.

Maar stel ik wil hem instellen op die 58mA (misschien wat koud maar goed, kan ik altijd nog veranderen). Als ik dan kijk in de grafiek 58mA en 320V komt hij op de -35V lijn uit. Is dit dan de juiste gridspanning die ik moet hebben?

Senior Member

Standaard

Ik heb al even zitten zoeken naar schema's maar bijna alle single ended amps zijn gewoon kathode bias met een enkele kathodeweerstand.
    Zou jij dat dan ook maar niet doen? Lijkt me wel verstandig om het een beetje simpel te houden.

Wat de trafo betreft zijn er twee (on)mogelijkheden.

1 de gloeiwikkelingen in serie zetten en dmv een spanningsverdubbelende gelijkrichter op 34V brengen, dat zou moeten werken.

2 Je hebt een hsp wikkeling met middenaftakking wat wil zeggen dat je één van de fasekanten ook negatief kan gelijkrichten. Nadeel is de hoge spanning welke daar uitkomt waardoor je een heel eind moet zakken dmv een grote spanningsdeler.

Je kan je ook gewoon aan de kathode bias houden en deze omschakelbaar maken zoals tommus42 heeft gedaan. Als je een vaste weerstand neemt met een niet al te warme instelling kun je een tweede weerstand daaraan parallel schakelen dmv een switch om zo de instelling warmer te maken. Je kan zelfs met een tweede schakelaar die truc nog een keer doen. Je berijkt dan dat je vier mogelijkheden hebt met twee schakelaars.

Bovendien ken ik niet veel amps welke zonder naar een ampdokter te gaan vier verschillende biasstanden kunnen gebruiken.

KOUD
    NORMAAL
    WARM
    HEET .

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 8 juli 2010 om 16:11
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten