Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 33

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Je gooit 2 dingen door elkaar:
    M.a.w. Hoe minder negatief je G1 wordt, hoe meer je richting klasse A gaat. En des te mooier klinkt ie.
    Ik kom nog ff terug op je bovenstaande uitspraak,
    Ik waardeer je inzicht enorm, maar "mooier" is natuurlijk heel erg subjectief.
    Ik heb je tutorial bekeken, en dat ziet er duidelijk uit! Compliments.
    Ik heb echter al veel geleerd op valve wizzard(dia daar ook stond gelinked), en las niets nieuws. Mijn raadsel blijft liggen op de loadline van een push pull klasse A A/B

Ondertussen heb ik een 10uF cathode resistor bypass cap op de 12au7, die ik in en uit kan schakelen. In geschakeld geeft ie betere transiënten response(nice voor solo's), uit is ie meer compressed en bassy (voor accoorden enzo)

Ik heb die 4 ohm trafo uitgang geprobeerd, met een 8 ohm parallel erover (met speaker van 8 ohm), en dat werkt prima.
    De primaire impedantie is dan 27K dus dat zal de bias ook wel wat veranderen (zal ik nog eens meten). Klinkt in ieder geval prima, en het volume is ook een stuk minder (wat mijn doel is). Ik ga dus een schakelaar (dpdt) bouwen, zodat ik kan kiezen tussen de 2 uitgangen.

Ik geniet ondertussen van het geluid, ik kan lekkere boventonen maken, en goed laag produceren.

Standaard

ondertussen ook popolier multiplex 12mm dik gescoored bij de praxis. Met een mooie glans erin.
    http://i48.tinypic.com/b7jqmp.jpg
    ik heb er mn cabinet mee gemaakt. staat nu te drogen (nerf olie)

Standaard

Na wat rond gemod te hebben kwam ik tot de conclusie dat je de 440 ohm cathode resistor bij de 12au7 beter niet met een 10uF kan bypassen... daarmee is ie ineens geen push pull meer, de onderste buis werkt dan niet meer... klinkt wel grappig overigens, best strak, en goeie transiënten... maar niet goed genoeg...

Wat wel goed werkt is een 8ohm 15W L-Pad. deze staat tussen de OT en de speaker, en kan met een schakelaar uit het cirquit gehaald worden.
    Hij werkt als een volume knop (en goed!) zodat je wel de 12au7 kan oversturen, maar zonder het veel te harde geluid.

Verder heb ik er een mooi kastje om heen gebouwd, en de bedrading gefatsoeneerd. Sound samples komen nog, t is veeel te warmmm

front:
    http://i30.tinypic.com/143o01t.jpg
    back:
    http://i27.tinypic.com/zsmfkl.jpg

Standaard

ik heb besloten toch de 4 ohm van de OT te gebruiken.
    De OT primair is dan 27000 ohm, wat beter werkt met mijn 275V B+
    En doordat ik een 8 ohm parallel over de output zet, is het vermogen ook meteen gehalveerd.

de weerstand zit tussen de OT 4 ohm output, en de L-pad (anders klopt de impedantie niet).

Het speelt erg lekker zo. Vol uit nog steeds hard, maar de zachte stand is nu meer binnen het bereik van de L-pad, die niet logaritmisch lijkt te zijn.

Binnen is het 25 graden, buiten 34, dus ik ga lekker spelen!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Evostars Bekijk bericht
    die niet logaritmisch lijkt te zijn.
    klopt. Is niet meer dan een dikke draadgewonden potmeter. Draaddikte is overal hetzelfde en onderlinge afstand ook.
    Nico

Standaard

Ik vindt het een leuk versterkertje geworden en er zit inderdaad een mooie 'flame' in het multiplex. Het uiterlijk van je versterkertje zou zo voor Kunst (inderdaad met grote K) kunnen doorgaan.

Al doende heb je veel uitgevogelt zie ik. De bypass cap over de kathode weerstand is inderdaad een minder plan. En je gelijkstroom instelling veranderd trouwens niet als je een mismatch hebt op de speakeruitgang. Bij gelijkstroom heb je immers alleen maar te maken met ohmse weerstanden.

En nu maar lekker spelen!!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    klopt. Is niet meer dan een dikke draadgewonden potmeter. Draaddikte is overal hetzelfde en onderlinge afstand ook.
    Dubbele reostaat dacht ik

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    ik vindt het een leuk versterkertje geworden en er zit inderdaad een mooie 'flame' in het multiplex. Het uiterlijk van je versterkertje zou zo voor kunst (inderdaad met grote k) kunnen doorgaan.

Al doende heb je veel uitgevogelt zie ik. De bypass cap over de kathode weerstand is inderdaad een minder plan. En je gelijkstroom instelling veranderd trouwens niet als je een mismatch hebt op de speakeruitgang. Bij gelijkstroom heb je immers alleen maar te maken met ohmse weerstanden.

En nu maar lekker spelen!!
    thanks!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Al doende heb je veel uitgevogelt zie ik.
    En ik blijf maar uitvogelen!

Wat ik me nog steeds af vraag is, hoe ziet de load line er nu uit van de 12au7 in deze push-pull configuratie.

De DC weerstand van de trafo = ongeveer nul, dus 275V DC blijft 275V DC...
    Voor AC ligt dat anders... 1/4 Z, dus 27000/4= 6750 ohm

Zou iemand een load line voor deze 12au7 in push/pull kunnen maken voor me?
    cath resistor (shared) is 470 ohm
    daarover staat 9,8 V DC
    B+= 275VDC
    OT pri Z=27k ohm.

schema:
    http://i48.tinypic.com/iyou21.jpg

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten