Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 20 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 195

Standaard

Toen dat eenmaal gedaan was, heb ik de toets van binding voorzien. Ik heb de binding verlijmd met superglue. Nadat deze verlijmd was, heb ik deze met de radius-jig mooi gelijk geschuurd met de toets. Hierna heb ik de toets gepolijst met korrel 2000 schuurpapier, en hierna geolied. Het resultaat:

Pearl pearl pearl…

Ziezo, dat was het weer. Morgen ga ik verder met de body.

Daniel

Senior Member

Standaard

Wat een PRACHTIGE toets! Echt super strak gedaan!
    "Till I Cadillac"

Zoekt een setje TV Jones of Filtertrons

Standaard

Bedankt MR. DYNAMITE!

Vandaag heb ik me beziggehouden met het binding-kanaal. Mijn eerste idee was om een zwevende frees-opstelling te maken, maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik heb daarom een ‘vaste’ zwevende frees opstelling gebouwd. Dit houdt in dat je je stuk hout onder de vastgezette frees door beweegt.

De freesopstelling

Ik gebruik het binding-bit setje van StewMac. Niet goedkoop, maar als ik dezelfde spullen hier moet kopen ben ik evenveel geld kwijt. Het handige aan dit setje is dat je de maten van de binding hebt.

Om de frees aan te zetten heb ik de twee knoppen vastgeplakt met tape. De stekker van de frees steekt in een verdeeldoos met een aan/uit-knop. Komt niet meteen zeer veilig over, maar met de aan/uit-knop (die je met je voet induwt) valt dit wel mee.

Om er voor te zorgen dat jet bitje ver genoeg uitsteekt, heb ik de freesvoet verzonken.

Standaard

En het resultaat:

Het stukje in de cut-away moet ik nog afwerken, dit doe ik met een mesje.

Op deze manier:

Morgen ga ik het stukje in de cut-away afmaken en een nieuwe neck-mortise mal maken. Misschien frees ik ook de neck mortise morgen uit.

- Daniel

Standaard

Gisteren heb ik de cut away afgewerkt en de neck mortise uitgefreesd:

Het afgewerkte bindingkanaal.

Zo zal de binding lopen, de top volgend.

Daarna de neck mortise uitgefreesd:

Het aanbrengen van de mal op de body nam zoals gewoonlijk weer veel tijd in beslag. Ik werk volgens het principe ‘measure 22 times, then measure once more’. Maar als resultaat heb ik wel een mortise die perfect gecentreerd is!

Vandaag ben ik samen met mijn vader naar een meubelmaker geweest. De meubelmaker heeft mijn hals uitgezaagd op een reusachtige lintzaag. Erg mooie, ruime werkruimte ook. Na wat werk te hebben bewonderd heeft mijn vader besloten er een tafel te laten maken.

En met de toets:

Ziezo. Volgende stappen zijn het trussrodkanaal uitfrezen en de pickups uitfrezen (hier moet ik nog een smal freesbitje voor bestellen).

- Daniel

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danieldg Bekijk bericht

Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch...
    Als je de binding de welving van de top laat volgen, hoe maak je dat bindingkanaal dan? Want als je de body vlak op de tafel laat, en de frees blijft vast staan tov de tafel, dan kan dat kanaal nooit mee omhoog lopen natuurlijk.
    Is dat gewoon handwerk?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch...
    Als je de binding de welving van de top laat volgen, hoe maak je dat bindingkanaal dan? Want als je de body vlak op de tafel laat, en de frees blijft vast staan tov de tafel, dan kan dat kanaal nooit mee omhoog lopen natuurlijk.
    Is dat gewoon handwerk?
    Jup! Met een scherp Stanley mesje en precisie mesjes gedaan.

Standaard

Dus zoals ik t goed begrijp heb je de binding frezing in 2 keer gedaan, of niet?
    Epiphone Les Paul Standard plus '07
    Ibanez GAX 70 '03
    Ibanez MC924 '85 Bas
    Marshall JCM 900

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danieldg Bekijk bericht

Ik zou denk ik eerder de carve hebben aangepast aan de cutaway. Zo lijkt het toch alsof er op een of andere manier iets niet klopt...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Standaard

Ik vind dit wel een hele mooie oplossing. Ik vind juist dat brede stuk in de binding dat je normaal bij LP's ziet niet mooi.
    Alleen dat stukje top dat er nu nog onderuit piept? Of ga je de zijkant dekkend afwerken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten